SofieOlli

Alla inlägg under december 2011

Av Olli - 30 december 2011 14:55

Januari:

Frös som en gris och satt spikad vid skolböckerna. Kuggade Matte 2. Hundträning fick ske inomhus.


Februari: 

Frös fortfarande som en gris, dock knallade jag ändå ut och promenerade. Gick ner 1 kg.


Mars: 

Skoteråkning i vanlig ordning, klarade Fysik 1! -2 kg. Firade Alfons 3e födelsedag.


April: 

Utevistelserna blev längre och längre. Mer träning utomhus med hund. Kaffe på altanen. Började läsa flumkursen Modellbyggnad. Valborg firades i en kompis föräldrars stuga med hund. Alfons blev kastrerad. -2 kg


Maj:

Firade en jäkla massa folk, verkar som om alla fyller år i Maj. -2 kg


Juni:

Kuggade Matte 2 ännu en gång. Började sommarjobba som nattvikarie på samma ställe som vanligt. Avlivade Alfons.


Juli:

Spelade bilbingo, grät, sov och gick upp 4 kg.


Augusti:

Bilbingo, IKEA, sova, gråta och gick upp 2 kg.


September:

Dorina kom hit för att hennes matte skulle få lite avlastning. Hundträning tre dagar i veckan!


Oktober:

Dorina fortfarande kvar, massor med hundträning. Kuggade Ekonomin... Hälsade på i Timrå, Rottrobis kennel, helhelg med hund! Helt underbart! 


November:

Dorina åkte hem i slutet av november. Jag fyllde 20 år för fjärde gången. 


December:

Gjort ännu ett försök på Matte 2 tentan. Rottrobis Szune kom till världen på självaste julafton! Jobbat som en tok. Pappa dingar 50 år. Avlutar året med middag hos Sarah och Peter.


Gott nytt år allihopa!

Av Olli - 29 december 2011 22:45

Igår var det sex månader sedan vi lät prinsen somna in. Känns som igår vissa dagar, kan inte riktigt förstå att det redan gått ett halvår. Ett helt halvår utan att ha fått känna hans päls mot mina händer, sex månader sedan jag fick snusa bakom hans öron, 26 veckor sedan jag fick krama honom, 182 dagar sedan jag fick pussa honom på nosen en sista gång.

Jag önskar jag hade pussat honom mer, kramat om honom längre och visat honom ännu mer hur mycket han betydde för mig. Jag önskar att vi fick mer tid.

Det sägs att man inte skall sörja det man saknar utan glädjas åt det man har. Men hur kan man glädjas åt något om det man sörjer var hela ens värld?

Jag vet att smärtan i bröstet som jag känner varje gång jag tänker på honom kommer att avta med tiden och tårarna kommer torka. Men samtidigt som jag vill att det skall bli lättare så är jag inte riktigt redo att slippa smärtan och tårarna. De påminner mig om hur underbar han var och hur mycket jag älskade honom. Det kommer förhoppningsvis göra mig till en bättre hundägare på det sättet att jag kommer uppskatta varje dag med hunden och inte ta det förgivet att den skall finnas där varje dag. Jag vet ju hur fort det kan vända. I ett ögonblick, borta, för alltid. 

Kommer aldrig glömma honom, aldrig någonsin. 

Kommer nog aldrig heller att sluta sakna honom.


Jag tar med mig allt jag lärt mig av Alfons och för vidare det på nästa hund. Den förtjänar samma kärlek som Alfons fick. 

Vila i frid min älskade ängel, du finns i mitt hjärta för alltid.


Devilja's Alfonzo 080301 - 110628

 

Av Olli - 22 december 2011 23:41

Två dagar innan självaste dopparedagen och för första gången sedan jag började jobba önskar jag att jag faktist var ledig på julafton. Jag har inte varit julledig något år de senaste fyra åren. Visst ett år jobbade jag förmiddag och hann hem i god tid till julmiddagen. Men jag vill ju stå i köket och hjälpa till med julmaten, duka fram, äta gröt hos mamma till lunch.

Det är verkligen första gången jag inte har någon julstämmning alls, brukar annars alltid känna den där längtan efter att sitta med nära och kära och äta och ha trevligt. Äkta kvalitéts tid med familjen. 

Kanske känns det såhär då Alfons inte finns med denna jul. Fast det är ju alltid Micke som firar jul med Alfons. Jag var alltid på jobbet.

Förstår faktist de som blir deprimerade av allt julstöket. Jag vill bara att denna jul ska passera precis lika fort som den kom.


Det enda positiva med denna jul är ju faktist att, i skrivande stund, så gör sig Tjugan redo för att föda sina små guldklimpar. 


Så på min önskelista finns bara tre saker:

- Att Tjugis valpning går bra

- Jenny får sin tik

- Att det finns en liten hane menad till mig i Tjugis stora mage.


Har ju varit ett jobbigt halvår så jag hoppas att det kan avslutas på topp.


God jul allihopa!

Av Olli - 20 december 2011 19:49

Jag har en vän som skiner som en sol. Hon kan nog lysa upp ett helt rum med sitt leende. Hon säger sådana saker som får dig att tänka på ett annat sätt och se det positiva i saker. Världen är en bättre plats med henne i den. Hon finns alltid där när man behöver en klippa att luta sig mot. Hon gör mer än bara tröstar, hon stöttar och hjälper en upp på benen när man fallit. Hon gör dessutom det helt osjälviskt, jag tror inte alltid att hon vet om hur mycket hennes ord hjälper. Det är som om hon vore 1000 år gammal med all världens visdom i sitt hjärta.

För ni ska veta att hennes ord har hjälpt, oj vad de har hjälpt. Bara ett kort samtal har fyllt igen lite av det gapande hål som finns i mitt hjärta.

Det är helt sjukt hur hon har förmågan att få en att må bättre.

Jag är tacksam över att ha lärt känna henne och ha henne som vän.

Tack Erika för att du finns där för mig när jag är svag och inte orkar stå på mina egna ben.

Du är underbar! 

 

Av Olli - 17 december 2011 00:01

Så roligt vi har det här hemma. Det är tenta om några dagar, på tisdag för att vara mer exakt. Tänkte jag skulle klara matte 2 tentan för en gångs skull. Därför har det varit extra tyst från mig den sista tiden.

Och om det nu skulle ha vart slut där, nope!

Sen börjar jag jobba och jag jobbar ganska mycket fram till skolan börjar igen, mitt i allt jobb så är tanken att jag ska hinna plugga till Metalliska och Polymera material tentan den 14e januari och Industriell Produktionsmiljö tentan den 10e. Så socialt liv det har jag inget just nu och en månad fram över. 

Dessutom börjar det ju närma sig valpning när som helst. Är så sjukt nervös inför detta, vill ju att det kommer en pojke åt mig också! 

Nej nu är det nog dags att hoppa i säng och sen kliva upp och plugga lite mer. Håller ut några dagar till så kanske jag klarar tentan! Håll tummar och tår för mig och ring inte och fråga om jag vill dricka kaffe, för det vill jag och har inte nog med självbehärskning för att säga "Nej jag måste plugga".


 

Av Olli - 11 december 2011 22:11

Jösses kan jag då bara säga. Vart försvinner tiden?

Sedan i torsdags har vi haft en liten inneboende. Grannens hund Rambo har fått hänga med mig och Micke under helgen när de har varit på hundutställning med deras andra hund. Kan ju säga att det har ju inte varit särskilt mycket besvär med denna lilla grabb. Ett riktigt litet charmtroll som gärna myser till det ordentligt, han vet hur man tar det lugnt kan jag ju säga. 


Här har det iallafall bakats för fulla muggar.

Polkacookies, adventskaka, mjukkaka, knäck och ett litet experiment med knäcktryffel. 

Tur man inte har samvete att käka allt på en gång :)


I lördags var jag och Rambo ut till byn för att rida Dojjan lite. Rambo fick leka lite med en hästboll, superskoj tyckte han. Jag roade mig med en liten promenad ut i skogen. Dock klibbade snön väldigt mycket så vi tog det extra försiktigt, vill inte att Dojjan ska skada sig eller att jag ska bli rädd för att rida igen.

I går har vi varit i skogen och kört lite sök med Kristina och Pernilla. Mycket roligt var det, lilla Rambo kastade sig genom snön för att få sin godis.

Önskar jag haft en kamera så man kunnat fota lite! 


Nu väntar en vecka av hårda mattestudier inför tentan. Slut på det roliga!

Dessutom börjar det närma sig valpar också, väntar med spänning!


BB

Av Olli - 7 december 2011 21:21

Mamma gav mig detta receptet för något år sedan, tyckte det var dags att pröva det. Mycket gott till julen.


 


Bakas i långpanna

- 8 dl vetemjöl

- 5 dl strösocker

- 5 tsk bakpulver

- 1 dl russin

- 400 g margarin

- 2 påsar saffran á 0,5 g

- 4 dl mjölk

- 3 st ägg

- Pärlsocker / mandelspån till garnering


Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret och rör ned mjölk och saffran, kavla saffranet i påsen innan du tillsätter det. 

Blanda mjöl, strösocker, bakpulver och russin i en bunke.

Tillsätt sedan smör och mjölk blandningen i de torra varorna, rör om ordentligt.

Tillsätt sedan äggen, se till att smeten inte är för varm så inte äggen koagulerar direkt.

Smöra en långpanna och häll i smeten. Strö sedan pärlsocker eller mandel över och grädda sedan i ca 30 minuter mitt i ugnen.


Låt det smaka!

Av Olli - 7 december 2011 21:03

Helt sjukt goda cookies från boken Julens godsaker, Mia Öhrns bästa recept.


 


10 - 12 stora cookies

- 150 g mörk choklad

- 100 g smör

- 1½ dl brun farin

- 1 ägg

- 2 dl vetemjöl

- 1½ dl havregryn

- 1 tsk bakpulver

- 100 g krossade polkagrisar

- ev några droppar pepparmintsarom


Smält chokladen tillsammans med smöret i antingen mikron eller i en kastrull på låg värme, rör sedan ned farinsockret.

Blanda i ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver, rör ihop till tjock smet. Tillsätt eventuellet pepparmintsarom för extra mycket mintsmak.

Krossa polkagrisarna och tillsätt ca två tredjedelar av krosset i smeten.

Forma smeten till ganska stora bollar, platta ut dem och lägg dem glest på bakplåtspappersklädda plåtar. Kakorna flyter ut ganska mycket under gräddningen.

Strö över resten av polkagriskrosset.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 10-12 minuter.


Njut sedan!

Ovido - Quiz & Flashcards