SofieOlli

Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Dag 9: En ras du inte vill ha

Av Olli - 28 november 2013 20:58

Hur ska man veta vad man inte vill ha om man inte testat? Har haft 1 enda ras och det är rottweiler, jag köper dem för att de passar mig. Så om jag skulle säga en ras som jag inte vill ha så är det ju en ras som inte passar mig och min personlighet. Sen finns det raser jag inte skulle skaffa ens under pistolhot. Men vi kör väl en Topplista på raser som INTE passar mig och därför skulle jag inte vilja ha dem. Vi gör det mer detaljerat denna gång för att jag skall kunna förklara varför och så tar vi raser som andra valt att arbeta med och som frekvent syns på tävlingsplanerna. Att man just ägnar en tanke åt just de raser man har nära till hands blir ju ganska naturligt eftersom man lär känna vissa individer av rasen.
 
  • Border Collie, detta är inte en ras jag ogillar så sett. Nej nej. Jag känner några BC som jag gillar jättemycket! Men det är inte en ras som passar mig, av flera anledningar. Min egna känsla gentemot BC är nog att jag inte tycker de är stabila nog för det jag vill göra. Jag vill inte ha en hund som reagerar på småsaker eller stressar upp sig lätt. Sen så vill jag kunna ställa ut också ;) Men de BC jag känner gillar jag fastän jag aldrig själv vill ha en. Ungefär som många som gillar Szune men skulle aldrig skaffa en rottis.
  • Nova Scotia Duck Tolling Retriever, här finns mentaliteten vad jag förstått av de jag känner. Känner några mycket trevliga tollare och några med galna skutt. Men känns bara inte som en ras för mig. Här kan jag inte sätta fingret på varför, men en tollare är nog inget för mig.
  • Schäfer, kanske jävligt trångsynt av mig men jag klarar fan inte av schäferpipet. Varenda jäkla plats på brukset så ligger nån schäfer och piper. Vilket gör att tiden tickar sååå otroligt sakta. Men även här finns individer jag gillar.
  • Belgiska vallhundarna, detta är heller ingen ras som passar mig, då räknar jag med alla tre Malle, Terv och Laken(Ja hur det nu stavas). Detta är för mycket skärpa helt enkelt. 

Detta är 4 stycken olika arbetande raser som jag inte tycker passar mig alls. Men det betyder inte att jag inte gillar vissa av individerna i rasen.

Sen finns det random raser som jag ALDRIG skulle vilja ha av olika anledningar.


  • Finsk spets, behöver jag säga varför? Kapar nog hellre högerarmen än köper en! 
  • Chihuahua, skulle överleva ungefär 5 minuter hemma hos oss, om jag själv inte hade trampat ihjäl den så hade mamma katt tagit den för en sork.
  • Bichon Frisé, detta är nog samma känslor som för finsk spets. Kapar nog båda armarna hellre än har en.

Låter förmodligen jättehemsk. Men detta är min personliga åsikt, som jag är berättigad till. Precis som många som avskyr mitt val av ras och alla fördomar jag får efter mig för att jag valt mördarhund som kamrat. Men hellre denna mördarhund än vissa andra raser.

 
1. Berätta om din hundras 
2. Andra husdjur
3. Renras eller blandras?
4. Hundsport/er du tränar?
5. Viktiga egenskaper när du väljer hund
6. Förebilder inom hund
7. Hur valde du kennel?
8. En ras du skulle vilja ha
9. En ras du inte vill ha
10. Det här älskar hundarna
11. Det här tycker inte hundarna om
12. Visa en rolig bild på hundarna
13. Favoritminne med hundarna
14. Tik eller hane?
15. Mål för 2014

 
 
Emilia & Strike

Emilia & Strike

28 november 2013 21:33

När det gäller arbetande raser du nämnde ovan så är det PRECIS min lista! Av lite andra anledningar men jag förstår vad du menar. BC för "känslig" för att matcha mig som person, tollare är för "överallt och ingenstans", schäfers ljud skulle jag inte kunna stå ut med. Belgare vet jag inte egentligen... Bara du glömde att det finns fyra, inte tre - groenendael är med också. Fast det är ju som terv fast med annan färg på pälsen.

http://emiliagalotti84.blogspot.se

Olli

28 november 2013 21:41

Haha ja du ser, ibland finns det fler som tycker som en själv ;)
Jajuste! Det borde ju jag veta eftersom jag ska ha koll på detta :P

 
Petra

Petra

28 november 2013 21:55

Kul att du har en blogg :) Är vän med Ann och har ju träffat din Szune och en hel del andra trevliga rottisar men det är ingen ras jag skulle välja :) Intressant att läsa hur andra ser på vissa raser själv är jag frälst på belgarna och har haft Terv sedan -93 och har nu tagit steget högre och skaffat min första Malle..
/Petra - Jokkmokk

http://mallezon.se

Olli

29 november 2013 08:06

Nämen hejsan Petra! :) Kul att du kikade in. Är inte mest aktiva bloggaren emellanåt, men försöker blogga med jämna mellanrum :)
Hihi ja nä som jag skrev i bloggen så är inte belgarna något för mig, även om jag har träffat trevliga så tror jag inte de passar mig och mitt temperament :) Menar ju inget illa mot någon ras för de olika raserna finns ju för att man skall kunna välja något som passar en själv :)

 
Ingen bild

Ida A

28 november 2013 22:14

Bra (ärlig ) lista tycker jag! Själv älskar jag schäfer men skulle aldrig skaffa rottis ;)

Olli

29 november 2013 08:03

Ja det är ju det som gör att det finns olika raser :) Alla gillar inte samma! Tack och lov :)

 
Jobus

Jobus

28 november 2013 22:27

Oj, jag har nog en hel hög med hundraser som jag inte skulle välja XD Främst de som har osunda kroppskonstruktioner och flera allvarliga rassjukdomar. Sedan de labilt avlade mentaliteterna… oförutsägbarhet och starkt avlade åt ett specifikt håll som ex. jakt, övermod, vall etc. (Jag vill inte ha en ras där de springer iväg så fort de känner kaninlukt @.@ lol). Sedan vill jag inte ha de med kort/slät päls, sträv päls, väldigt lång päls, överdrivet tovande, tjock fluffig, krullig etc. hahaha (jag gillar typ bara mjuk, halvlång tjock päls :3 ).
Jag tycker självklart Chihuahua passar mig :) De är tuffa och aktiva, och samtidigt praktiska och gosiga. Men precis som du säger… Det går inte 1 sekund utan att jag är rädd att någonting ska hända dem… Allt från att råka tappa någonting i skallen på dem, till bli överkörd av cykel eller biten av större hundar.
MVH!

http://www.diddisdagbok.blogg.se

Olli

29 november 2013 08:03

Jamen precis! Finns ju massor av raser jag inte vill ha pga sjukdomar, päls, utseende. Men nu tänkte jag att jag bara tar arbetande och sedan hatraserna ;)

 
Erica

Erica

28 november 2013 23:57

Haha Sofie jag visste att border skulle toppa din lista!!! ;) tur Sane är snäll! ;)

http://havalife.blogg.se

Olli

29 november 2013 08:02

Haha inte för att det är någon speciell ordning, men Border är inte en ras som passar mig helt enkelt :) Gillar ju Sane och gänget men skulle aldrig skaffa en själv :)

 
Martina

Martina

5 december 2013 20:43

Detta var intressant! Undrar om det är för att vi faktiskt äger samma hundras.. Det kan ju vara så ;) För din lista är otroligt lik min., Speciellt med anledningen du skriver! Det om schäfern skratta jag högt åt. Är precis så jag tänker också ;) haha

http://martan.myshowroom.se

Olli

6 december 2013 07:12

Hahaha ja visst är det säkert så :) Lite lika är man nog när man väljer samma ras att tävla med :) Menar jag ville ju tävla rottweiler av en anledning :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards