SofieOlli

Alla inlägg under september 2011

Av Olli - 30 september 2011 18:45

Vi klarade det, eller Dorina klarade det :)

Vi anlände till Borgfors med en miljard fjärilar i magen.

Erland, som domaren heter, berättade lite regler och hur det funkar.

Han pekade ut avstampet och sa att vi börjar när jag är redo.

Släppte Dorina på spåret och hon fattar ju direkt vad som är på gång. Jag är glad att jag fick på henne selen ens! Hon vet ju vad som är på gång när den där selen är i farten.

Nåja.

Genom skogen tog vi oss iallafall, Det var ju lagomt trevlig skog också. Väldigt glad över att jag investerade i ett par rejäla gummistövlar.

Helt plötsligt stannar Dorina och snosar omkring, jag tänkte att nu blev hon störd av att hon trasslat in sig i snöret lite. Men nä där ligger ju klöven!

Oj vad glad hon blev när hon fick bära omkring den där klöven och gnaga lite på den.

Massor massor massor med beröm!


Erhållna poäng i moment 1-2

1. Spårförmåga: 5(x5) = 25

2. Arbetstempo: 5(x2) = 10

Totalt 35 poäng på tiden 17 minuter.


Moment 1. Spårningsförmåga


Start o Sträcka 1

-tar snabbt an spåret

-klarar utan tvekan

Vinkel 1

-klarar utan tvekan

Sträcka 2

-klarar utan tvekan

-bloduppehåll

Vinkel 2

-klarar med ringning

Sträcka 3

-klarar utan tvekan

Vinkel 3

-klarar med ringning

Sträcka 4 

-klarar utan tvekan

Vinkel 4

-klarar utan tvekan

Sträcka 5

-klarar utan tvekan

Spårslut

-klarar utan tvekan


Erhållna poäng spårningsförmåga: 5. utmärkt


Moment 2. Arbetstempo: 5. lämpligt


Moment 3. Självständighet: Ej behövt ingripande eller hjälp.


Mitt första anlagsprov, enligt mig gick det då skitbra! Duktiga Dorina, nu ska vi ta oss lite fredagsmys. 

Sen på måndag så ska vi börja gå viltspår som legat ett dygn.


BB

Av Olli - 27 september 2011 20:53

Idag var det hundträning, denna gång höll vi till vid Boden Arena då det var det enda stället med belysning som vi kunde komma på just då.

Denna gång var vi fem stycken som tränade. 

Det är riktigt kul när det är lite mer folk.


Eftersom Dorina har väldigt bråttom i allting hon gör i princip så finslipade vi idag på fotgåendet. Eftersom jag är vänster klickare och kan knappt hålla i en klicker med höger hand fick jag lite svårigheter när jag fick tipset att belöna med vänster hand istället. Men efter en liten stund fick jag till det.


Vi behöver slipa lite mer på det men det blir bättre. Dorina avslutade iallafall på topp.

Duktiga Dorina.


På fredag åker vi mot Piteå för att gå viltspår. Mycket spännande ska det bli. Något nervös men Dorina är en fena på spår så hon lär inte ha några problem.


Nu är det lite studier innan sovdags. I morgon väntar skola i vanlig ordning.

Av Olli - 26 september 2011 09:05

Fick helg redan i torsdags förra veckan och den pågår ännu.

Var som bekant sjuk förra veckan med förkylning och allt vad det heter.

Nu är jag frisk. Lite snorig och hostig fortfarande men det är ju alltid så iallafall.


Torsdag kom Micke hem, jag och Dorina tränade lite på medborgarskolans inhägnad med ett relativt stort gäng med tanke på pissvädret. Tappert folk!

Fredag tog vi det lugnt och myste mest, Dorina fick följa med och göra storheden osäker.

Lördag for jag och dorina till sandtaget för att kasta lite leksak som hon skulle hämta. Efter några gånger stack hon med leksaken till bilen..

 

Söndag är ju veckans höjdpunkt! Jag och Lena var de enda som kom dock, men det gick bra det också. Vart annan träning men det blev riktigt bra ändå.

Vi körde lite budföring med alla tre. Gick jättebra även med lilla Dorina. Dorina fick gå ett personspår som gick sisådär, Lena la ett ganska tungt spår och Dorina slarvade och missade tre pinnar. Damen är snabb i skogen. Men tyvärr var det en hund som varit och gått där ett tag innan vi gick spåret.

Sen fick Dorina gå sitt viltspår! Stolt som en tupp när hon fick bära omkring på klöven.


Riktigt härlig dag i skogen! Tack Lena!


  Handgranatbanan


  En bäckravin, skitmysigt att höra porlandet från bäcken.


   Lena och lilla bus Donna.


   Dorina och sin klöv.


Det var väl allt för denna helg. Nu är det fanken dags att plugga ekonomi och promenera vovve.

Av Olli - 20 september 2011 09:45

Kommer alltid olägligt. Hade inte tid att vara sjuk i veckan.

Micke har förmodligen smittat mig.

Stackarns Dorina hon får som inte lika mycket aktivering nu när jag blev sjuk. 

Nåja ska kurera mig med Erikas äckel medicin och allt annat jag kommer över.

Av Olli - 18 september 2011 21:02

Ännu en vecka har lidit mot sitt slut.

Idag har vi ännu en gång hängt med i skogen för en förmiddag med hundskoj.

Sök, personsök (aka hitta borttappat folk i skogen) och viltspår.

Dorina gjorde riktigt bra ifrån sig i alla moment, väldigt stolt över damen.

Älgen som gömde sig i slutet på spåret återfanns i form av en klöv, Dorina var mycket glad över sitt fynd, men ville inte bära klöven.

Insåg att mitt snöre var ganska gammalt, gick av flera gånger. Ska köpa nytt i veckan. Lena hjälpte mig lägga spåret, vilket jag med min björnfrossa var väldigt tacksam över! Blev mycket bra spår, så tack så jätte jätte mycket Lena!

Förutom Lena och hennes damer Donna och Hekaya var även Therese och Mila, Gunbritt och Mira, Lilli-Marlene och Elton. Riktigt härligt gäng! Alltid kul med nya ansikten också :)

Vädret var otroligt fint och vi hoppas på bra väder resten av veckan också.


Senare mot kvällen så var det dags för lite Tupperware partajande hos oss, trevligt folk kom och vi hade riktigt kul faktist, väldigt blandade åldrar :) Vilket är bra, fler unga borde inse hur bra tupperware är.

Fick min tårtbox så jag är SUPER nöjd!


Tack alla som förgyllde denna dag från förmiddag till kväll! 

Av Olli - 18 september 2011 01:21

Borde verkligen sova lite.

Sover sjukt dåligt så Micke är hemma, han tar upp hela sängen!

Man blir bortskämd när man får hela sängen för sig själv under veckorna...


Dagarna rullar då fram med Dorina i hög hastighet. Vi försöker jobba på ordentligt för att utnyttja tiden till fullo.


Idag har Dorina träffat Liam också. Det gick jättebra, hon var väldigt obrydd i att han var en liten pojke. Men Liam är bra med hundar, inte så intresserad mer än att han skrattar när dom fiser eller gör något som ser roligt ut. Dessutom så förstår han när man säger att han måste vara försiktig och låta hunden vara.

Dorina gillade hans smörgås, men skinkan hann Liam äta upp innan Dorina fick halva smörgåsen.


Dorina har verkligen smugit sig in som en i familjen. Jag och hon fungerar jättebra ihop. 

Hon är verkligen en kanon hund att jobba med, hon lessnar ALDRIG.


I morgon är det söndagsbus! Skogen väntar på oss och nu ska vi sova.


Gonatt!

Av Olli - 13 september 2011 22:45

Dagen har sprungit iväg. Har varit i farten hela dagen.

Började med promenad med Emmelie i vanlig ordning. Bestämde mig för att åka in till stan och köpa tyg för att sy ett hundtäcke till Dorina för att slippa ha blöt hund inomhus hela tiden då det ALDRIG VERKAR VILJA SLUTA REGNA!

Sprang förbi moster Åsa på jobbet innan jag for vidare.

En sväng förbi syster Anki för en kaffe sen hem och sy det där täcket...

Bokstavligen blod, svett och tårar krävdes för att färdigställa det och jävligt mycket tålamod...

Jag gör aldrig om det igen... Förrens jag gör ett nytt...

Resultatet!



Kunde fått en bättre bild, men Dorina är inte så givmild med fina fotoposer. 


Blev klar med täcket precis i tid för att stressa iväg till hundträningen. Där vi klickade upp galet mycket korv. Fattar inte vart korven tog vägen, helt plötsligt var den slut!

Hon har så otroligt högt tempo så man hinner verkligen med en hel del.

Vi tränade fritt följ, sitt, stå, apport, lite platsliggning och hann även med några inkallningar.

Sen verkar hon vara väldigt förtjust i leksaken jag köpte, floss leksak med boll i ena änden och hantag i andra. Hon kutar som en galning med den och springer flera ärevarv innan hon kommer tillbaka med den. Sötnosen!


 

Vi har riktigt kul jag och Dorina.


Hann bara komma hem och ge henne mat sen gick vi på en längre kvällspromenad med Emmelie och Sputnik, som ska bo hos henne några dagar medan hans ägare är och semestrar lite.

Sputnik är en Golden kille som är 8,5 år. Dorina verkade tycka han var jättespännande.


Nu sover Dorran som en stock. Ska själv hoppa i säng nu. Dagen har slitit på mig.


BB

Av Olli - 11 september 2011 18:36

Haha inte i hundvärlden iallafall!

Detta är dagen som är tillägnad de fyrbenta i alla väder.

Vi började med att åka ut till pagla för att spåra och träffa andra hundmänniskor och hänga med på vad de nu än hittar på. 

Vet faktist inte vad man kallar det men man står mellan två personer och hunden ska då springa och leta upp de två personerna, som flyttar sig allt eftersom och hunden ska springa mellan varannan person. Detta var vad jag fattade iallafall.

Dorina fick inte springa i skogen mellan folket, hon kan ju inte detta ännu så vi började med grundinställningarna. Det gick faktist mycket bättre än jag trodde det skulle gå.

Kanske om någon vecka så kan hon kuta i ilfart i skogen mellan personerna, som Dunder Donna :D


Lenas lilla dam Donna var superduktig! Oj vad roligt hon såg ut att ha och vilken fart!

Therese var med med Mila och Pernilla fanns på plats med Viggo och sin dvärgpinscher, som jag just nu inte kommer ihåg vad han hette. Söt var han då!


Riktigt kul att komma ut i skogen en dag.

Dorina fick även gå ett kortare spår. Jag ville se hur duktig hon är och tydligen la jag ett aldeles för enkelt spår... Hon gick stolt och bar på målpinnen i slutet :)


Sen i princip direkt efter pagla svängen så bar det av till gruvberget för lite promenad med Linda och Rex. Den lille busen behöver lära sig promenera med andra hundar, utan bus! 

Men snabbt lärde han sig att denna gång skulle vi bara promenera. Nästa gång går det förhoppningsvis ännu snabbare :)


Nu är en rolig dag över och Dorina sover som en stock. 


Tänkte lägga viltspår i morgon men såg att jag slutar riktigt sent, är inte hemma förrens vid sju :/

Tisdag istället då!


Har förresten märkt att jag behöver börja fota lite mer, alltid kul med lite bilder :)


BB

Ovido - Quiz & Flashcards