SofieOlli

Alla inlägg under augusti 2012

Av Olli - 27 augusti 2012 18:41

Har ju varit duktig och uppdaterat bloggen hela sommaren, den senaste veckans bloggtorka beror på tentaplugget som pågått. Har suttit och hårdpluggat inför tenta i T0019T som jag kuggade i våras innan sommarlovet började.

Nu har jag i alla fall gjort omtentan på den kursen. Och det vore väl fan om jag kuggade. Kändes riktigt bra när jag gick från tentasalen och kände att jag kunde allt. Om jag kuggar så är det för att jag missuppfattat hela kursen och läst frågor som jag ville se. Haha.

Stackarns Szune får ju lida lite över tentaplugget. Men vi har faktiskt klickertränat ganska mycket här hemma. Snart har vi snurrandet klart och även fått bättre stadga på buga och sitt vackert. Nu har vi börjat med att få lite större föremålsintresse, eller han har det redan men han ska vilja komma med sakerna till mig också.


Nåja hundaktiviteter i veckan lär det bli!

Av Olli - 26 augusti 2012 14:00

BIR valp2, idag hade vi minsann motstånd i form av Ozzy och Lisbeth. Denna gång fick vi dock BIRet då domaren tyckte Ozzy inte sprang nog fort. Tror att när Lisbeth får upp farten så är vi totalkörda, haha!

Nöjd med dagen då vi fick mycket fin kritik, även fast vi åkte ut först i finalen.

Domare: Elisabette Kallin-Fossman

Kraftfullt runt huvud, lite ljus ögon. Bra skuldra, utmärkt förbröst, välkroppad. Stark rygg, starkt kors, rör sig utmärkt. Trevlig

 

Nu taggar vi om till nästa vecka. Dock har jag märkt att Szune inte står lika bra nu förtiden. Behöver träna in det med ett kommando. Så vi ska klicka in ett snyggt ställande lagomt till nästa lördag.

 

Utställningen var dagens paus så nu skall det pluggas tills jag slocknar.

Av Olli - 25 augusti 2012 22:05

Idag har en stor Boden profil somnat in efter en tids sjukdom. Bosse Westin har nog påverkat de flesta ungdomarna i Boden på ett eller annat sätt. Mina bästa minnen från låg och mellanstadiet innehåller Bosse. Vi hade friluftsdagar på gruvberget då vi byggde upp det s.k kulturområdet med Bosse i spetsen såklart. Varje dag avslutades med "sagostund" i grillstugan. Bosse kunde berätta historier, hela klassen satt med ögonen uppspärrade och öronen spetsade. Minns historierna än idag och de var helt oroliga, kan än idag inte förstå hur han kunde komma på dessa historier. Helt underbara!

Ett annat minne är från då han ringde och frågade om jag ville komma och göra ansiktsmålningar på nationaldagen för många år sedan. Var en mycket rolig dag!

Saknad kommer du vara Bosse! 

Vila i frid.

Av Olli - 21 augusti 2012 21:43

Mitt första husdjur var en tamråtta som jag kallade Ulla. Fick henne av pappa då han tyckte det var lämpligt som husdjur då jag inte bodde där. Hon blev ganska gammal. Pappa tänkte han skulle köpa en vuxen råtta som inte lever så länge till så jag får testa ha en och då om jag gillade dem så skulle jag få en liten rått bebis sen. Dock blev Ulla ganska mycket äldre än normalt, så hon levde nästan dubbelt så länge som en råtta ska göra. Har alltid trott att Ulla var en grå råtta men har på senare år lärt mig att hon var minsann blå! Ulla var min första av tre tamråttor, sen gick jag över till gerbiler ett tag. Hade totalt tre stycken av dem också. Sen blev det katter, som jag haft otur med.


 

Blå råtta

 


Amesis var min första katt. Världens sötaste lilla katt med en matchvikt på cirka 2,5 kg. Fick henne när jag var 12 år gammal och hon försvann samtidigt som jag började på gymnasiet. Hon lämnade tre kullar med kattungar efter sig, det var innan jag blev klokare och steriliserade mina katter. Amesis försvann en tisdagkväll då jag var hos en kompis. Denna katta har jag saknat något så fruktansvärt i över 10 år.


 

Amesis.

 


Elisa (långhårig) och Tequila Rose (korthårig). Tequila köpte jag i samband med att Amesis försvann, otroligt personlig katta. Tequila hann aldrig flytta med mig till Micke, en tisdagskväll försvann även hon. Någon vecka senare så flyttade jag och Elisa in hos Micke. Elisa hade min farmor tills hon flyttade till stan, då ville hon inte ha henne för hon klöste på hennes möbler. Så efter många om och men så fick hon komma hem till mig, Elisa är en av Amesis bebisar från hennes sista kull. Elisa och Tequila kom väldigt bra överens. Elisa flyttade till Micke med mig. Hon lever dock inte idag. Saknar dem båda. Mina fina flickor med exakt samma teckningar fast olika längder på pälsen.


 

Elisa och Tequila.

 


Några av de djur jag haft genom åren. Har även haft en till katt som efter komplikationer vid en kull kattungar var tvungen att avlivas. Den upplevelsen har gjort att jag försöker kastrera katterna så fort som möjligt. 
Hundarna känner ju alla som läser på bloggen eller på facebook till så dem behöver jag inte skriva om. Fast detta skulle ju vara om mitt första husdjur, men tog istället och rabblade upp hela faderullan!


 

Dag 1 – Presentera mig själv. 
Dag 2 – Min kärlek. 
Dag 3 – Mina föräldrar. 
Dag 4 – Det här åt jag idag. 
Dag 5 – Vad är kärlek. 
Dag 6 – Min dag. 
Dag 7 – Min bästa vän. 
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag. 
Dag 9 – Min tro. 
Dag 10 – Mina favoritsaker. 
Dag 11 – Mina syskon. 
Dag 12 – I min handväska. 
Dag 13 – Mina dåliga sidor. 
Dag 14 – Mina favoritplagg. 
Dag 15 – Mina drömmar. 
Dag 16 – Mitt första husdjur. 
Dag 17 – Mitt favoritminne. 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag. 
Dag 19 – Detta ångrar jag. 
Dag 20 – Den här månaden. 
Dag 21 – Min första kärlek. 
Dag 22 – Det här upprör mig. 
Dag 23 – Det här får mig att må bättre. 
Dag 24 – Det här får mig att gråta. 
Dag 25 – Min bästa grimas. 
Dag 26 – Mina rädslor. 
Dag 27 – Min favoritplats. 
Dag 28 – Det här saknar jag. 
Dag 29 – Mina förebilder. 
Dag 30 – Ett sista ögonblick.

Av Olli - 20 augusti 2012 22:59

Vad räknas som en dröm? Det är min första tanke. Vad jag vill åstadkomma med mitt liv? Drömmar som aldrig kommer slå in? Mål i livet?

I fråga om materiella ting så kommer jag nog alltid ha drömmar. Vissa saker mer eller mindre praktiska och vissa saker kommer jag nog att kunna uppfylla. 
Som drömmar gällande livet så finns ju det traditionella med på listan som giftermål, fint brölopp, barn, hus, ett jobb man kan utvecklas i. Vissa saker är ju rena mål egentligen men det är ju samtidigt en liten dröm att få det där fina huset eller jobbet som man trivs så bra med.

Sen har jag självklart drömmar i hunderiet också. Vore ju fantastiskt att bli brukschampion med Szune och även självklart svensk utställningschampion, kanske även annan typ av utställningschampion som nordisk eller internationell. Vet inte hur titelsystemet fungerar så går inte in så djupt på det.


Drömmar hur som helst finns av alla olika slag, vissa som mål och vissa som "jag lever i fantasivärld"-drömmar.


 

Men inte vore det fel med en Shelby gt 500 i garaget, en hundbassäng hemma
och ett riktigt fint och mysigt kök.

 

Dag 1 – Presentera mig själv. 
Dag 2 – Min kärlek. 
Dag 3 – Mina föräldrar. 
Dag 4 – Det här åt jag idag. 
Dag 5 – Vad är kärlek. 
Dag 6 – Min dag. 
Dag 7 – Min bästa vän. 
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag. 
Dag 9 – Min tro. 
Dag 10 – Mina favoritsaker. 
Dag 11 – Mina syskon. 
Dag 12 – I min handväska. 
Dag 13 – Mina dåliga sidor
Dag 14 – Mina favoritplagg. 
Dag 15 – Mina drömmar. 
Dag 16 – Mitt första husdjur. 
Dag 17 – Mitt favoritminne. 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag. 
Dag 19 – Detta ångrar jag. 
Dag 20 – Den här månaden. 
Dag 21 – Min första kärlek. 
Dag 22 – Det här upprör mig. 
Dag 23 – Det här får mig att må bättre. 
Dag 24 – Det här får mig att gråta. 
Dag 25 – Min bästa grimas. 
Dag 26 – Mina rädslor. 
Dag 27 – Min favoritplats. 
Dag 28 – Det här saknar jag. 
Dag 29 – Mina förebilder. 
Dag 30 – Ett sista ögonblick.

Av Olli - 20 augusti 2012 06:38

Av sex sommrar så har jag jobbat natt fem och med samma vemod vakar man av sista natten. Första sommrarna var vemodet pga att jag gick ut som springvikarie de senaste tre pga skolan startade igen. Nu denna sjätte sommar vakar jag av med visst vemod, nyfikenhet och liten gnutta osäkerhet. Skolan går in på sista året och om jag ska kunna läsa klart så hänger det på en ynka tenta som går av den 27e augusti. Om jag klarar den så blir livet genast mer oförutsägbart för då har jag ingen aning om vad som kommer ske nästa sommar. Tryggheten i att jobba natt är bra men nu är det dags att vaka av den sista raden för Bodens kommun, någonsin. Livet väntar på mig.

Av Olli - 19 augusti 2012 02:38

Senaste tiden har vi roat oss med lite trickträning. Det har gått åt en hel del godis och tålamod. Men det har varit roligt. Szune är en pojk som lär sig fort och nu har han lärt sig "sitt vackert", "buga" och "give me five" och nu tränar vi på att "snurra". Buga ångrar jag lite att jag lärt honom för ibland när jag säger ligg så bugar han. Dock tror jag att han börjar förstå skillnaden nu.
Nu är ju Szune en sådan pojk som vill göra saker jämt och detta i kombination med klickerträning gör att han har svårt att sitta still t.ex när man ska stanna och prata med någon. Då börjar han bjuda på beteenden. Haha.
Har haft lite problem vid första steget i fotgåendet, han tar första steget utan kontakt, vilket han inte ska. Så har nu börjat jobba på det och jag tror vi går åt rätt håll. Han har även börjat kunna backa i fotposition! Duktig kille.
Har även haft problem med apporten sedan min älskade systerson tyckte att Szune skulle ha den som tuggleksak. Så från att ha en hund som älskar apporten så har jag nu en som tycker den skall tuggas på och bäras i "klossarna". Mera onödigt arbete. Nåja. Jobbar på att han ska hålla i den i alla situationer. Ska jobba samtidigt med att han ska få upp farten igen genom jaktlek med apporten och sen även på sidan av det så jobbar vi på att komma in med saker. Det är inte lätt att vara liten. Men han är duktig och kämpar på med massor av glädje och vilja att lära sig. Duktiga lilla busunge.



Av Olli - 18 augusti 2012 21:58

Praktiska saker helt enkelt. Det jag använder mest.


 


Min Summit jacka, den ser ut som den på bilden men antar att modellen är för gammal för att den skall finnas kvar. Den köpte jag i samband med att jag köpte Alfons, Deviljas kenneljacka. Måste köpa en ny för denna jacka är sjukt bra, den har jag haft på mig så otroligt många timmar och jag vägrar köpa en ny om jag inte hittar en lika bra.

Tegera ejendals frost handskar, sjukt bra handskar, började använda dessa då jag stal ett par av min mamma. Sen dess är det de enda handskarna jag använder när jag promenerar med hunden eller spårar och tränar. Smidiga och varma. Endast när det blir riktigt kallt som jag använder några andra.

Mjukisbyxor från Team Sportia, dock inte i dessa klara färger. Använder svarta och gråa, ska köpa andra färger någon gång. Men dessa går jag jämt omkring i. Sällan och aldrig jag använder några andra. Dom är sköna och ganska varma så de passar utmärkt då man tränar hund. Iallafall innan det blir för kallt för dessa är lite för pösiga för att ha under överdragsbyxorna.


 

Dag 1 – Presentera mig själv. 
Dag 2 – Min kärlek. 
Dag 3 – Mina föräldrar. 
Dag 4 – Det här åt jag idag. 
Dag 5 – Vad är kärlek. 
Dag 6 – Min dag. 
Dag 7 – Min bästa vän. 
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag. 
Dag 9 – Min tro. 
Dag 10 – Mina favoritsaker. 
Dag 11 – Mina syskon. 
Dag 12 – I min handväska. 
Dag 13 – Mina dåliga sidor. 
Dag 14 – Mina favoritplagg
Dag 15 – Mina drömmar. 
Dag 16 – Mitt första husdjur. 
Dag 17 – Mitt favoritminne. 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag. 
Dag 19 – Detta ångrar jag. 
Dag 20 – Den här månaden. 
Dag 21 – Min första kärlek. 
Dag 22 – Det här upprör mig. 
Dag 23 – Det här får mig att må bättre. 
Dag 24 – Det här får mig att gråta. 
Dag 25 – Min bästa grimas. 
Dag 26 – Mina rädslor. 
Dag 27 – Min favoritplats. 
Dag 28 – Det här saknar jag. 
Dag 29 – Mina förebilder. 
Dag 30 – Ett sista ögonblick.

Ovido - Quiz & Flashcards