SofieOlli

Alla inlägg under september 2013

Av Olli - 28 september 2013 17:45

Då var den avklarad men både bra och dåliga resultat.


Domare: Tom Bohman och Per-Erik Nilsson

Linförighet: 6-6,5 (släpar i svängen, pos, sitter ej, dk - tempoväxling, vid i vändning, pos)

Framförgående: 6,5-9 (kraftigt dk, hunden styr riktning - riktning)

Platsläggande: 9-9 (segt läggande - något sen i läggandet)

Inkallande: 9-10 (avslut)

Krypande: 0-7 (armbågar och bringa upp större delen av tiden - något hög)

Apportering: 0-0 (leker med föremål, tuggar, dk - ingen avlämning)

Hopp: 10-8 (rörde hindret)

Platsliggande med skott: 10-10

Summa lydnad: 169,5-208 (188,75)


Påsläpp på spår: 10-10

Spårning: 10-10

Budföring: 10-10

Summa special: 300


Mitt sämsta lydnadsprogram någonsin! Jag är så besviken över att apporteringen gick som den gick, vet inte alls vad som hände. Linförigheten var han inte alls med på och enlig mig själv förtjänade jag en nolla där också. Varför han började gå mot publiken på tillbakavägen på framförgåendet vet jag inte. Däremot så förstår jag inte alls varför jag fått avdrag på hoppet, för han var bra bit över hindret, nuddade det inte, var inte ens nära! Kan vara kritisk på mig själv och tycka att vi fick lite extra poäng på sånt som vi inte borde fått det i. Men hoppet, för fan, det var ju perfekt, eller visst nog kunde det vara snäppet snyggare men han nuddade inte i hindret.
Sen det kraftiga DKt i framförgåendet skulle jag vilja veta vad det var?


Hur som helst så är jag besviken över hur otroligt dåligt det gick på själva lydnaden.


På de andra momenten kunde det inte gått bättre.

Helt sjukt hur bra han gick i spåret, fantastiska hund!
KLOCKREN budföring! 
Platsen var mkt bra den med, hade velat att han lät bli att titta på allt runt omkring, men det kommer väl, han låg ju stilla iaf!


Kommer vara lite bitter över den kassa lydnaden en stund men när jag surat klart så kommer jag bara vara glad över hur fantastisk han var i spåret!


Nåja blev godkänd och detta innebär att jag kan tävla om Cert i Sundsvall. Så blir att slå en signal snarast till lämplig person som är med och arrangerar Sundsvall int.

Av Olli - 7 september 2013 15:29

Idag var det tävling på hemmaplan. Solen sken och vinden svalkade. Härligt väder!


Domare: Camilla Jönsson


Platsliggande: 10

Fritt följ: 8,5 (Tränger, vid sväng, släpar, extra kommando)

Läggande: 8,5 (något sent)

Inkallande: 7 (Extra kommando)

Sändande med ställande: 10

Apportering: 9,5 (lite tugg)

Fritt hopp över hinder: 10

Fjärrdirigering: 10

Helhetsintryck: 9,5


Totalt: 186,5 poäng 1a pris och en 3e placering



Vad tyckte jag då?

Jo han kändes lite seg i fria följet eller egentligen genom hela programmet och jag tyckte vi hade lite dålig sammanhållning mellan momenten. Jag lät han sitta för länge innan vi gick ut på planen efter vi värmde upp och tror att detta påverkade sammanhållningen. Hur som helt så är jag nöjd över hans väldigt fina hopp och ingång. Apporteringen kändes också bättre än tidigare och vi fick mindre avdrag än vi brukar få.

Fjärren var bra men vill få till de där ordentliga uppsitten och nedläggningarna som vi har på träning. 

Men inkallningen! Lilla lilla sockertryne... Aldrig någonsin inte kommit på inkallningen, men nu, nej då parkerar jag här. Och jag som så gärna ville ha en förbättring även där då vi tränat så mycket på ingångarna. När han väl sprang så var ingången inte alls bra.


Nästa gång vi tävlar i lydnadsklass 2 så skall vi ha över 8,5 i fritt följ och apporteringen skall vara tuggfri.
Målet satt för nästa tävling, nu taggar vi om, planerar och tränar mer :)


Galet duktiga ekipage idag var det. Boden toppade prispallen hela dagen!

Avslutade med lite grismat på Max med hela gänget!


 

Goaste dvärgpudeln Pojken

Av Olli - 3 september 2013 22:07

Var ett tag sen jag förde liv här i bloggen. Men har god anledning till det! Det har ju varit sommar och har haft för mkt på agendan för att hinna med. Jobba tar ju sin tid, liksom hundträning och skolarbetet.


Idag tyckte jag att jag förtjänade att beställa lite ordentliga skor inför hösten och vintern, de jag har idag duger inte när det är fuktigt ute, får kuta runt i blöta skor jämt.

Blev tre par skor från sportamore.se

Beställde i början av sommaren därifrån och är helnöjd med dem. Snabb leverans och bra skor. Nu hade de ett erbjudande "tag 3 betala för 2" + att de hade nedsatt pris på många dyra skor som gjorde att jag hamnade på en billig summa som motsvarade mindre än den sko jag tittat på tidigare, nu fick jag 3 par till samma pris. Blev ett par Merrell, Salomon och Adidas. Adidas skorna var vanliga skor som man kan ha när man gör annat än tränar hund, vilket behövdes.


Slutspurtar i rapporten, borde bli klar denna vecka med bilder och allt, satsar på att lämna in den till min handledare på fredag.

Nära nu!

Ovido - Quiz & Flashcards