SofieOlli

Alla inlägg under april 2013

Av Olli - 28 april 2013 18:08

Igår styrde vi ABCn mot Jokkmokk. Malin gjorde mig sällskap med sina tre busar. Mycket trevligt resesällskap för övrigt! Prinsessan Ia fick en stooor plats helt själv i baksätet och oj vad nöjd man kan vara!


Idag var det då lydnadstävling i klass 1 och klass 2 och vi var en hel drös med vänner som startade.


För oss slutade det så här:

Platsliggande: 10 

Tandvisning: 10

Linförighet: 6 (sen halt, ej sitt, pos, nosar, släpar)

Läggande: 9 (fin framför, något sent lägg)

Inkallande: 9 (avslut)

Ställande: 8 (fin fram, tar steg)

Apportering: 9 (något tveksamt gripande)

Hopp över hinder: 10

Helhetsintryck: 8 (lite olydig, styr i halsband)


Ja jag kan ju säga direkt att jag är glad vi fick ett 1a pris över huvud taget. Är inte alls nöjd med känslan över tävlingen. Linförigheten har blivit vår nemesis, det går bara inte på tävling! 

Sen ställandet har ju varit ett moment som varit sjukt bra, men icket, nu tar vi några steg. Ujuj. Nåja nya tag och finslipa mer och sen kör vi igen om någon vecka.


Slutade på 171 poäng och ett 1apris, totalt en 6e placering.


Grattis till alla andra fina resultat!


   

Av Olli - 27 april 2013 09:33

Ja det har varit två dagar av riktigt bra träning. 

Torsdag så tränade jag på kvällen med Therese och Rebecca. Szune gjorde mycket bra ifrån sig och kunde lämna planen nöjd med hans insats.

Fredag tränade jag på morgonen med Malin ute på den fina gräsplanen. Blev att kommendera varandra genom 1an och fundera lite på hur mycket jag vågar klappa om och berömma Szune mellan momenten, för mycket eller för lite då tar han mitt byxben...

Men hundarna gick mycket mycket bra!

Körde även lite kryp och rutan med Szune och jag kan nog tycka att jag fick till åtminstone EN riktigt bra ruta! Det börjar lossna nu.


Malin fotade lite! Mycket fina bilder!



Szune i rutan





Full rulle med Apporten!


  


Min vackre pojk


 


Sitta vackert kan vi också


 


Buga!


 


Fryst puss




Tack för fina bilder Malin!  

Av Olli - 21 april 2013 20:20

Idag spenderades dagen på piteå brukshundklubb. Tävlingar hela dagen dock så var vi inte och tävlade själva. Agerade hejarklack.
Men förbannat vad man blir taggad på att tävla när man är och kikar.
Ny vecka på ingående. Träna inför tävling står på schemat och självklart en massa skolarbete. Sen på lördag styr vi ABCn mot Jokkmokk för tävling på söndag. Blir lite tjejkväll på lördagen. Awesome.

Av Olli - 19 april 2013 14:41

Ännu en dag med träning denna gång med Malin och Maria, superbra träning och tack så mycket för hjälpen!
Szune gjorde mycket bra ifrån sig, som vanligt kanske? Men idag kändes fria följet extra bra.

Började med att köra lite inkallning med fokus på ingångarna då detta är något som vi behöver fixa till. Efter några vändor så tog vi ut avståndet för att få lite högre fart och minsann nog gjorde han en riktigt bra ingång!

Sen körde vi något skick till rutan, bara för att få honom att springa rakt ut på kommandot. Sen körde vi fritt följ med kommendering och övade lite på "att gå in på planen". Malins lilla metod som funkar skitbra. Szune hade bra kontakt hela fria följet. Fina högersvängar och halter. Däremot var vänstersvängarna inte riktigt bra. Dessa klickade vi lite på sidan av planen med godis som belöning. Svängarna blev bättre så ska fokusera på precision i vänstersvängar så han inte blir osäker och gör dåliga svängar.

Körde även lite apportering med vanlig och metallen och till min STORA förvåning så ville han inte hålla i metallen! Detta har ju varit hans favorit apport hittills. Hmm, får jobba på det där.


Efter vi tränat klart så kastade jag lite leksak med Szune en stund. Till min stora förvåning vägrade han sen hoppa in i bilen. Blev självklart irriterad men tog fram klickern och godis och klickade honom in i bilen, tog ut honom och upprepade några gånger. Hoppas han inte gormar, tror att han blivit lite rädd för grinden då jag ibland har råkat tappa den så den smällt igen ganska hårt. Nåja förhoppningsvis bryr han sig inte imorgon.

Av Olli - 18 april 2013 18:51

Idag nyss hemkommen från hundträning kom den trista nyheten. Farmor hade somnat in. 

Fortfarande ganska overkligt att hon inte finns mer. 

Kommer minnas henne med glädje över den underbara människa hon var! Bättre farmor kunde man inte ha haft.


Stålkvinnan från tornedalen har tillsist slutit sina vackra blå och vandrat vidare för att göra farfar sällskap i evigheten, som han fick vänta på henne.


För ovanlighetens skull så saknar jag ord.


Vila i frid farmor.

Elma Olli 1928.11.28 - 2013.04.18

Av Olli - 17 april 2013 19:43

I och med att det närmar sig tävling så finslipar vi några småsaker. Var iväg med Malin, Maria och Hannah och tränade på stora körplanen och måste ju säga ännu en gång att jag har en fantastisk hund. 

Vi körde lite kommendering i fritt följ och det gick mycket bra, riktigt fin attityd hela tiden, tror det hänger lite mer på mitt sätt att gå på tävling än jag trott. Så nästa gång jag ska jag gå lite fortare.


Sen så ville jag se hur mycket jag kunde busa upp S utan leksak innan han börjar bita mig i benet. Men det verkar inte vara några problem, tvärtom blev han mycket mycket mer fokuserad på mig (duuuuh liksom). Övade lite på apporteringen och helt plötsligt får jag rådet att sätta in apporten längre in i munnen på honom, sagt och gjort och S gormar inte runt med apporten i truten!

Jobbar vidare på ingångarna i fart moment, han springer som förbi mig så mycket.


Avslutade med ett kort hårt spår, vilket gick jättebra tills han kom till vinkeln... Vad är spår liksom? Nä nya tag och så spårar vi mer vinklar!


Har inga roliga bilder att bjuda på men här är länken till filmen från träningstävlingen i lördags.

>>>Träningstävling film<<<

Av Olli - 15 april 2013 13:21

Ovanligt att vi drar av ett lydnadspass på morgonen ;)

Inte världens mest fokuserade matte och därmed ofokuserad hund. Men överlag så gick det bra.

Körde lite frittfölj med kommendering och han går ju med bra fokus och bättre attityd än på tävling. Men måste bara få fram samma attityd då. Tror dock det kan ha att göra med att han inte exakt vet hur han ska gå. Blir nog bättre ju säkrare han blir på momentet. Så vi jobbade lite på högersvängar helt om idag då detta är något som jag inte riktigt fått till ännu. Vill ha honom närmare då han svävar ut lite. Jobbade även på att få bättre kontakt vid språngmarsch och nu lyckades jag komma på hur jag ska få fokus från början så vi jobbar vidare på det med. Sen så körde vi lite position och stadga i fot.

Körde en del snabba lägganden, men får nog acceptera att han aldrig kommer göra hål i marken på sina lägganden ;) Men vi fortsätter jobba på att få dem något snabbare. Samma sak med ställanden, körde lite idag, endast snabbhet inget annat. Sen blev det bara lite apportering med avlämnanden. 

Till sist så tricktränade vi lite, börjat med att frysa pussar och jobbar lite på skäms och ligg på rygg. Nu är i varje fall hunden trött och matte fick ett behövligt lite sämre pass, det kan inte alltid gå bra och nästa gång jobbar jag hårdare för att ha en fokuserad hund.


Malin Johansson fotade oss lite!


 

 


 


 


 



  

Av Olli - 15 april 2013 08:46

I lördags styrde jag ABCn mot Piteå för lite träningstävling inne i ridhus. Eftersom vi skall tävla i Jokkmokk den 28 april i ridhus tyckte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att öva inför den starten.

Starnummer 4a var vi och platsen lades. Hunden brevid verkade gilla ridhusets underlag och låg och gormade runt i spånet, söt som socker var den! Szune låg iallafall!


Poängen såg ut såhär (domarens kommentar inom parentes):

Platsliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 9,5 (något sen helt om marsch x2)

Läggande: 9 (position transport)

Inkallande: 9 (vid sväng, ingång)

Ställande: 10 (snyggt!)

Apport: 9,5 (lätt tugg (orolig mun))

Hopp: 10

Helhet 9,5


Totalt: 193 poäng och en 1a placering


Nöjd med grabben! Kändes dock inte som om vi skulle ha tagit så många poäng men en liten självförtroende boost var det minsann och känner mig inte alls lika nervös inför tävlingen i Jokkmokk nu.

Filmade tävlingen och tänkte att jag lägger ut den filmen lite senare.


Två saker tar jag med mig från denna träning:

1. Ge kommando vid apportering (hur f-n kunde jag glömma det??)

2. Dra ut kvastskaftet ur röven och slappna av i linförigheten.


BB

Ovido - Quiz & Flashcards