SofieOlli

Alla inlägg under juli 2013

Av Olli - 28 juli 2013 17:04

Debut minsann men nog fasiken gick det bra!

Hade sjukt roligt på planen och kände ändå att vi hade bra kontakt. Vill ha bättre kontakt med honom på planen mellan momenten och det skall vi få!


Dagens resultat blev 1a pris och klassvinst med poängen 166,5. Inte de bästa poängen men känslan var bra! Vi hade kul, får alltid skratta åt Szune på planen.


Såhär blev poängfördelningen


Domare: Kjell Nilsson


Platsliggande: 10
Fritt följ: 8,5 (ss, nosar)

Läggande: 9 (ngt sent)

Inkallande: 9 (avslut)

Sändande med ställande: 10

Apportering: 8,5 (tugg, avslut)

Fritt hopp över hinder: 0 (hoppar ej tillbaka)

Fjärrdirigering: 10 

Helhetsintryck: 7 (håller i halsbandet)


Som vanligt får vi avdrag för avsluten och alltid tugg på apporten. Hoppet vettetusan vad han pysslade med! Har aldrig gjort såhär tidigare och det var inte så att han "bara" inte hoppade tillbaka, han satte sig aldrig! När jag ropade "sitt" så vände han och sprang tillbaka till mig och när jag DKade så sprang han in i hindret. Nåja får pyssla lite med detta. Vill ha snyggare avslut på hoppet.

Sen så det där med hålla i halsbandet, ajaj, visste inte att detta drog ner helheten öht ELLER att man kunde bli diskad. Detta var inför rutan då jag eggade igång honom på den. BAJS. Ska låta bli detta i framtiden och jobba HÅRT på att behålla kontakt mellan momenten!


 

Av Olli - 27 juli 2013 20:02

DÄR SATT DEN!

3e gången gillt 289,5 poäng med uppflytt OCH klassvinst. Rottis högst upp på pallen i brukset precis som det ska vara, även om inte alla håller med, men så tycker jag ;)


Såhär var poängen:
Domare: Jonny Aspnér och Lars-Göran Johansson

Linförighet: 9-8 (Tränger, avslut - pos, vid sväng, sent sätt) 
Framförgående: 7,5-6 (vänder,position, riktning, stretar - drar ngt snett)

Platsläggande: 9-8 (något sent)
Inkallande: 9-9 (tempo - vid sväng)
Apportering: 9-8 (tugg, bra tempo - ngt slarv, lätt tugg, sent sätt)
Hopp över hinder: 9-9,5 (avslut)
Platsliggande: 9,5-10 (nosar)

Budföring: 9,5-8 (dk - vid sväng, avslut)
Spårning: 10-10 (något kort lina, bra tempo)


Kan ju inte säga att jag är mer än nöjd med dessa poäng. Även om nosandet på platsen var lite irriterande då vi har tränat så mycket på att inte nosa. Har plan på hur jag ska kunna få mina 9 or att bli 10 or i lägre så vi har större chans att få uppflytt ända upp till högre. Men det jobbar vi på inför nästa omgång, då ska vi ha bytt ut några 9 or mot 10 or. 
Men det är skitsamma nu.


VI FICK FÖRFAN UPPFLYTT!!! ÄNTLIGEN!!! Jäklar vad skönt det kändes!

Nu kör vi!


Av Olli - 14 juli 2013 00:19

Blev lättare träning för Szune idag. Tänkte egentligen testa en liten ny grej med rutan men av någon anledning var Szune bara trött och flåsig. Han gjorde sitt bästa för att hänga med i det lilla vi gjorde men man märkte att han inte var sitt vanliga jag.

Det var mycket kvavt ute och han har ätit köttigt ben idag. Så jag undrar om det kan bero på båda delarna. Han brukar vara lite flåsig efter en benmåltid, dock inte så här pass flåsig. Men med tanke på hur kvavt det var ute så misstänker jag att det var en påverkande faktor.


Körde iallafall lite ruta och det gick mycket bra. Måste ju tydligen träna in den då vi anmält oss till lydnadstvåan i slutet av juli. Hmmm. Lite optimistisk kanske man var... Eller?

Apellen på lördag och lydnadstvåan på söndagen. Dock så kan han ju apellen, vi har ju tävlat i den 2 ggr med ganska höga poäng på lydnadsdelen, alltid linförigheten som drar ner poängen så den har vi jobbat på att få uthållighet i.


Nåja la ett hårt spår som fick ligga 20 minuter ungefär. 4 vinklar, 5+slut, cirka 300 meter. Tyckte han spårade på ganska bra även om han var trött lyfte upp näsan ganska mycket och jag fick uppmuntra honom att plocka upp läderduttarna i spåret. Han var inte alls sitt vanliga jag som sagt. Markerade dem genom att stanna vid dem och frysmarkera... Fan för vittringsträningen... Men slutapporten var kul! 

Jag försökte låta honom lösa vinklarna helt själv. Om han tappade i vinkeln tog jag om honom på spåret innan vinkeln och gav honom ett nytt försök. Vet inte om det är så smart att göra så men vill inte att han ska börja gå "runt" vinklarna för att hitta dem. Känns som att man kan missa ganska mycket spår då man har 10 meter mellan sig själv och hunden. 

Han spårade iallafall fint och låg för det mesta i spårkärnan. Har börjat stoppa upp honom när han går utanför kärnan, lite som IPO spår inlärningen. 


Tror det är hög tid för att testa ett riktigt apellspår igen. Vet dock inte om jag ska köra med jaktlekar och fastknutna slutpinnar ända fram till tävlingen. Känns som dumt att köra ett vanligt spår och så blir han inte lika taggad. Tror jag ska fortsätta köra med "bus i spåret" fram tills tävling. Men ska nog köra lite mer långa sträckor mellan pinnarna. 


Funderingar funderingar. Ojoj vad hjärnan går! Haha.

Av Olli - 8 juli 2013 22:27

Har varit ett par hektiska dagar av planering och aktiviteter. Jobbade klart på onsdag kl 17 och tänkte träna hund men blev att åka upp till Kalix för att hämta svågern istället. Då passade jag på att kika förbi hos Alfons syster Sissi när vi ändå var där i trakten. Szune och Sissi fick bekanta sig lite och Szune hade jättekul, Sissi däremot tyckte nog att Szune var liiite jobbig. Tok Szune    .


Torsdagen packades det och fredag tog jag och Emmelie en roadtrip till Finland för att fylla på spritförråden (dom brukar iaf här oftast gapa tomma pga brist på inköp).
Lite panik där på morgonen när Micke noterade punktering i mitt ena däck! Dock kom svåger Lalle till undsättning denna gång.


Lördag morgon ganska prick 7 åkte jag från Boden och stannade ganska prick 8 ute på Fårön. Blev att dricka kaffe med Maria, Jörgen och Ally tills kennelmamma Jenny klev upp. Vi bodde ett gäng på Fåröns stugby under helgen. Jag delade en stuga med Erika och Nelly.

Lördagen bjöd på lekar, surr, massor av skratt och god mat!
Toppenväder var vi belönade med så även jag avslutade dagen med en svidande solbränna.


Söndag var det utställning som hägrade. Debut i unghundsklass för lille Szune. Trist nog var vi ensamma i klassen.

Blev Exc + ck och placerade oss som 3e bästa hane.


 


Domare: Eva Liljekvist Borg
Kritik: Maskulin hane, bra storlek, bra skalle och nos. Mörka ögon, tillräckligt stop, utmärkt överlinje, bra benstomme, gott förbröst. Acceptabla vinklar bak. Rör sig med tillräckligt påskjut, ännu lite lös i armbågen. Bra päls och färg.


Helt nöjd med den kritiken och vår placering. Szune är för ung ännu för att tävla mot vuxna grabbar.


Så iochmed den tuffa helgen så spenderade vi denna dag med lite härligt bad i älven.


   


Sen for vi minsann till Luleå för att träna lydnad med Hanna och Kristina. Mycket bra lydnadspass även om Szune inte kändes sådär på topp som han brukar, men han jobbade på bra. 

Ovido - Quiz & Flashcards