SofieOlli

Alla inlägg under november 2011

Av Olli - 30 november 2011 22:28

Dagarna springer förbi väldigt fort. Helt plötsligt har fem månader passerat, fastän det känns som igår samtidigt som det känns som en mycket avlägsen mardröm. Man vet att det har hänt eftersom man kommer ihåg det men det är för overkligt för att det ska ha skett.

Paniken kommer med jämna mellanrum, kunde stänga ute den ganska många gånger när Dorina var här. Börjat bearbeta den mer och mer. Har inte kunnat sitta på vänstra sidan av bussen på vägen hem från skolan förrens nu. Kom på mig själv för ett tag sen med att sitta där, fick självklart panik när bussen stannade vid djursjukhuset, men istället för att bita ihop och ignorera den intalade jag mig att hur jag än gör så kommer jag att åka dit förr eller senare.


Han smiter in i mina tankar varje dag, ibland med minnen som får en att le. Han är den som jag alltid kommer sakna, hur mycket tid som än hinner passera kommer jag sakna honom. Den där ängeln som vi fick låna ett ögonblick.

Jag har slutat fråga varför, kommer aldrig få svar.


Det gör ont, varje dag. Det håller inte i lika länge dock, men det gör ondare och ondare ju kortare tid det känns. Det är som om jag en dag ska vakna och endast behöva stå ut med en millisekund av fruktansvärd smärta. 

För honom kan jag leva med det. 


Jag hoppas bara att jag kan få mig en ny kille att älska lika mycket som jag älskade honom.

Känns fel att säga älskade, jag älskar honom fortfarande.

Och jag saknar honom, mycket.


 


Någon dag blir det enklare.


BB

Av Olli - 29 november 2011 22:23

Ännu ett år har passerat, nu har man fyllt tjugo fyra gånger. Ändå är man bara en dag äldre egentligen.

Har varit folk här sedan fem tiden och fikat. Nu är allt undanstökat och lugnet har fallit över, det som för en stund sedan var vår väldigt högljudda, lägenhet.

Skönt att man bara fyller år en gång per år.

Micke stod för en mycket trevlig present i år. Egentligen för mycket i min åsikt, men jag blev verkligen glad. Fick ett rejält presentkort på Djurmagazinet. Kunde inte ha kommit på en bättre present själv. Nu får jag bara hoppas att jag får mig en liten fyrbening snart så jag kan skämma bort den rejält.

Fick även en rejäl bukett och en löjligt stor chokladask, haha allt verkade vara rejält i år. 


Har varit ganska mycket sista dagarna. Men nu börjar det falla på plats igen så nu när min vardag börjar vara lite mer organiserad så tror jag att jag stökar till den lite igen.


Nåja nu är det dags att sova så man orkar med den 10 timmar långa skoldagen som väntar i morgon. Åker lite efter sju och är inte hemma förrens sju på kvällen.


BB

Av Olli - 29 november 2011 22:02

Smörgåstårta som jag gjorde till min födelsedag.

 


Ca 10 portioner


- Ca 18 skivor formfranska (6 per lager)

- Några msk majonäs

- 4 msk Olja

- Malen vitpeppar

- 2-3 dl Vispgrädde beroende på smak

- Granering, ex Ost, skinka, gurka, miniatyrtomater av något slag


Lager 1:

- 200 g Leverpastej

- ca 1 dl gräddfil

- 3 msk majonäs


Lager 2:

- 200 g skinkost

- 100 g skinka, helst rökt med mycket smak

- ca 1 dl gräddfil (tills smeten är lätt att bre ut)


Skär bort kanterna på formfranskan, försök göra dem så jämna som möjligt, jag brukar använda mig av en skiva som mall.

Dutta lite majonäs mellan brödet och tårtbrickan. Detta för att de inte ska smita omkring när du brer på lagrena.


Blanda första lagret och bre på ganska ordentligt. Det ska vara mycket, annars kan brödet bli torrt. 

Lägg nytt lager med bröd.

Bre på nästa lager, se till att det kommer ut i kanterna ordentligt.

Lägg ett lager bröd överst.

Blanda olja och lite vitpeppar, pensla sedan översta brödlagret så det inte torkar ut.


Om det har runnit ut lite från fyllningen kan man ta med en kniv och dra längs kanterna.


Täck med plastfolie och låt vila i kylen tills dagen efter.


Vispa grädden, den skall vara ganska hård. Bre ut ett jämnt lager över hela tårtan.

Garnera efter smak.

Av Olli - 24 november 2011 18:34

Senaste veckan har varit sådär. Med stundande tillbaka lämning av Dorina så har jag kännt mig relativt deppig emellanåt.
Jag är i varje fall nöjd med det jag åstadkommit under den tid jag har haft henne med mig. Kändes dock ändå inte särskilt uppmuntrande då jag lämnade tillbaka henne.

Var mycket jobbigare än jag trodde det skulle vara. Kommer sakna henne, känns ändå bra att veta att jag kan åka och hälsa på henne när jag vill.


Nu är jag less på att vara deprimerad hela tiden. Kan inte saker börja gå vägen istället?

Känns sjukt längesedan jag var glad helt och hållet, riktigt glad utan att känna mig ledsen innerst inne.


BB 

Av Olli - 13 november 2011 23:48

Helgerna är för korta, hinner inte med allt jag vill hinna med.

Lördag träffades jag, Kristina och Marie-Louise med våra busar för lite sök och skoj.

Var riktigt roligt och vi hann med en hel del med hundarna. Dorina var supertrött efteråt.

Eftersom jag inte har en vettig kamera att fota yrväder med så refererar jag till Kristinas blogg :) Hon tog massor av fina bilder på vildarna och hon skriver massor av vettiga saker, mycket trevlig läsning!

http://kickestina.bloggagratis.se/2011/11/12/6647439-soktraning/



På kvällen blev det middag med syster Anki med familj, blev även film med nötter och julmust.

Mycket trevligt :)


Söndag började i vanlig ordning med sökträning med största gruppen hittills. Kan inte namnen på alla men vi var rätt många och mitt minne sviker väldigt ofta speciellt när det kommer till namn...


Jag önskar att jag hade en kamera att ta lite bilder med! 


Vi delade upp oss i två grupper denna gång, jag var med Erica och Linnéa. Började med Dorina som fick köra i ganska kraftig vegetation denna gång. Gick bra som vanligt, inget verkar för svårt för lilla fiolina :)

Tyson fattade ganska snabbt vad som var tanken, dock hade jag lite godare godis så han ville helst stanna hos mig. 

Faye fattade också sjukt snabbt, hade dock inte samma tempo som de andra, men hon gjorde det snyggt ändå! Det ska bara gå liiiite fortare, det kommer nog när hon börjar inse hur kul det är :)

Lilla bus Rambo var också jätte duktig, lilla rally grabben. Fattade snabbt galoppen och sprang fort mellan figgarna.


Mycket bra träningsdag helt enkelt.


For förbi pappa en sväng med lite fika mot kvällen. Åkte därifrån med en hel del köttben. Så Dorina har fått en hel del gosaker att gnaga på. Dessutom blev det bitkött för en vecka som Dorina kan äta. Gillar inte att ge ben med aldeles för mycket kött på, tar sån tid för dem att få bort allt så det hinner oftast börja lukta. Brukar karva bort så mycket som möjligt sen får hunden finputsa. Dorina verkar då nöjd.


Nåja nu är det dags att sova så man orkar med en ny vecka med studier och hundträning och lite div aktiviteter.


BB

Av Olli - 10 november 2011 21:16

Missade veterinär besöket igår! Hur tusan kan man glömma något sådant!?

Jag som inte brukar vara disträ överhuvudtaget.

Missade träningen idag, blä.

Måste nog vila upp mig lite känns som om jag börjar bli dement eller liknande.


Kuggade Ekonomitentan, visste visserligen om detta, men endast tio poäng för lite, borde gå ganska smidigt att plugga upp de sista poängen. 


Nåja nu ska Dorina ut en sväng sen tänkte jag klicka lite inomhus.


BB

Av Olli - 9 november 2011 15:52

Jag har ett ganska stort intresse för det här med mat, inte bara människomat utan även hundmat.

Har de senaste åren samlat på mig en ganska stor mängd information kring detta också, mest tack vare Teresa som jag köpte Alfons ifrån, då hon intresserade mig för att laga egen mat till honom.


Jag propagerar hejvilt om att hemlagad mat är bättre, förutsatt att man vet vad man pysslar med(!)

Just detta brukar jag även säga om någon frågar mig om foder.

Att hemlagat är bättre vet man ju, det gäller ju även människor. 


Har alltid haft ganska bra koll på torrfoder och deras innehåll, dock inte alla märken och deras undermärken osv. Finns ju specialare av specialarna.

Men de större märkena kan jag och vet vad de innehåller, just därför finns det en hel del torrfoder jag ALDRIG skulle ge min hund.

Men jag är ingen torrfoder typ heller. Jag lagar gärna mat, om man kan kalla det matlagning eftersom man kokar ris och grönsaker (?).

Kött skall vara rått.


Dock har jag senaste året försökt klämma mig fram inom färskfoder djungeln för att lära mig om dessa också.

Det går ju dock inte att få tag i alla märken här uppe i norra sverige vilket gör utbudet ganska begränsat.

Har läst på om tre olika färskfoder nu som jag tycker verkar bra, Bravo, Nordic och Fodax.


 


Bravo innehåller visserligen förkokt korn, havre eller vete. Vilket jag inte var så förtjust i. Men i övrigt är fodret överkomligt i priset och det innehåller en hel del bra saker och man kan välja ganska många olika sorter.


 


Mycket prisvärt verkar detta foder vara, vet dock inte vilket spannmål som detta foder innehåller då jag inte hittade information om det på deras hemsida, och jag orkade inte googla det. Dessutom så levereras det till Luleå så man kan ganska enkelt få tag i det.


 


Nordic hundfoder var det jag gillade mest av de jag läste om. Men självklart går det inte några kylbilar hit! Finns återförsäljare i haparanda så går säkert att lösa med transport. Men känns som om det blir allt för omständigt.


För mig är det några saker som är viktigt i val av foder:

1. Spannmål / vegetabilier som fodret innehåller.

2. Tillgänglighet, vart kan jag köpa?

3. Energivärde i fodret

4. Pris, jag betalar inte en massa extra för reklam.


Visserligen har jag mest gjort egen mat men har även gett torrfoder för att underlätta livet för min sambo de gånger han har varit tvungen att "laga mat" åt hunden.

Då gav jag standardt, ett torrfoder som är risbaserat, vilket den mat jag lagar också är. Dessutom är standardt billigare än många foder men mycket bättre på många ställen.

Upplevde dock att hunden fes lite mer med detta fodret.


Jag anser att om hunden bajsar bra så äter den bra. 

Mycket bajs in = mycket bajs ut...


Ursäkta skitsnacket ;)


Nåja ville bara uttrycka mina funderingar och åsikter kring hundfoder. Jag har medvetet hoppat över en hel del för annars hade jag inte blivit klar på flera timmar.

Hur som helst, om någon råkar veta at något mindre vanligt foder, torrt eller färsk säg gärna til så jag kan lära mig mer om det! Hungrar efter kunskap!


BB





      

Av Olli - 6 november 2011 21:02

Dagen började med sökträning med hundgänget i vanlig ordning. Körde även lite vardagsinkallningar och budföring.

Dorina gjoirde ett riktigt bra jobb i söket idag. Duktiga Doran!


 

Dorina tidigare i höstas


Senare hoppade jag in i bilen och drack en kopp kaffe med en go vän, Sarah. Var trevligt att träffa henne, var längesedan sist (om man räknar bort på hennes jobb). Dessutom blev Mys Miran så glad när jag kom! Men nog saknar man sin prins extra mycket när man träffar henne, dom gillade varandra så mycket. Alfons blev alltid glad när man frågade om han ville träffa Mira.


På vägen till Sarah satt jag och funderade på att det var något som jag glömt som ska hända i november.

Tog ganska länge innan det slog mig att jag fyller ju år om 23 dagar. Jösses!

Tyckte nyss det var Augusti. 

Ojoj, märks att man blir gammal.


BB

Ovido - Quiz & Flashcards