SofieOlli

Direktlänk till inlägg 9 november 2011

Mat mat mat.

Av Olli - 9 november 2011 15:52

Jag har ett ganska stort intresse för det här med mat, inte bara människomat utan även hundmat.

Har de senaste åren samlat på mig en ganska stor mängd information kring detta också, mest tack vare Teresa som jag köpte Alfons ifrån, då hon intresserade mig för att laga egen mat till honom.


Jag propagerar hejvilt om att hemlagad mat är bättre, förutsatt att man vet vad man pysslar med(!)

Just detta brukar jag även säga om någon frågar mig om foder.

Att hemlagat är bättre vet man ju, det gäller ju även människor. 


Har alltid haft ganska bra koll på torrfoder och deras innehåll, dock inte alla märken och deras undermärken osv. Finns ju specialare av specialarna.

Men de större märkena kan jag och vet vad de innehåller, just därför finns det en hel del torrfoder jag ALDRIG skulle ge min hund.

Men jag är ingen torrfoder typ heller. Jag lagar gärna mat, om man kan kalla det matlagning eftersom man kokar ris och grönsaker (?).

Kött skall vara rått.


Dock har jag senaste året försökt klämma mig fram inom färskfoder djungeln för att lära mig om dessa också.

Det går ju dock inte att få tag i alla märken här uppe i norra sverige vilket gör utbudet ganska begränsat.

Har läst på om tre olika färskfoder nu som jag tycker verkar bra, Bravo, Nordic och Fodax.


 


Bravo innehåller visserligen förkokt korn, havre eller vete. Vilket jag inte var så förtjust i. Men i övrigt är fodret överkomligt i priset och det innehåller en hel del bra saker och man kan välja ganska många olika sorter.


 


Mycket prisvärt verkar detta foder vara, vet dock inte vilket spannmål som detta foder innehåller då jag inte hittade information om det på deras hemsida, och jag orkade inte googla det. Dessutom så levereras det till Luleå så man kan ganska enkelt få tag i det.


 


Nordic hundfoder var det jag gillade mest av de jag läste om. Men självklart går det inte några kylbilar hit! Finns återförsäljare i haparanda så går säkert att lösa med transport. Men känns som om det blir allt för omständigt.


För mig är det några saker som är viktigt i val av foder:

1. Spannmål / vegetabilier som fodret innehåller.

2. Tillgänglighet, vart kan jag köpa?

3. Energivärde i fodret

4. Pris, jag betalar inte en massa extra för reklam.


Visserligen har jag mest gjort egen mat men har även gett torrfoder för att underlätta livet för min sambo de gånger han har varit tvungen att "laga mat" åt hunden.

Då gav jag standardt, ett torrfoder som är risbaserat, vilket den mat jag lagar också är. Dessutom är standardt billigare än många foder men mycket bättre på många ställen.

Upplevde dock att hunden fes lite mer med detta fodret.


Jag anser att om hunden bajsar bra så äter den bra. 

Mycket bajs in = mycket bajs ut...


Ursäkta skitsnacket ;)


Nåja ville bara uttrycka mina funderingar och åsikter kring hundfoder. Jag har medvetet hoppat över en hel del för annars hade jag inte blivit klar på flera timmar.

Hur som helst, om någon råkar veta at något mindre vanligt foder, torrt eller färsk säg gärna til så jag kan lära mig mer om det! Hungrar efter kunskap!


BB





      

 
 
Teresa

Teresa

10 november 2011 17:31

Hej!
Då ska du få höra mina åsikter om fodren du rabblat upp, eftersom jag provat alla utom Bravo...
Nordic, defintivt ett bra foder, det innehåller så pass mycket kött och så lite spannmål att hundarna mår bra i både magarna och övrigt av det! Dock dyrt, speciellt om man vill ha det levererat till norra Sverige. (När jag köpte gick det lös på mellan 25 och 30 kr per kilo) Det jag däremot inte köper är deras påstående att ångkokt korn skulle vara glutenfritt! (Och hundar kan ju också reagera på gluten, precis som vi)
Fodax, är vår nödlösning nu när någon dumskalle kastat det vi normalt ger hundarna. Inte nöjd, varken med kvalitén eller med hur hundarna verkar må av det! Både Vilja och Migo har varit mycket dåliga i magarna under den första veckan. Nu har diarrén släppt, men gaserna kommer fortfarande. Kommer inte att ge detta, annat än som just nödlösning, då jag inte fick tag i något annat med så kort varsel. Tror att det beror på att man blandat fyra spannmål (havre, korn, vete och råg) i Fodax-fodret och det blir lite vasst för magen. Misstänker dessutom att det är ganska mycket spannmål, dels på grund av priset och dels på grund av konsistensen på produkten.
Bravo har jag inte provat, men om man tittar på innehållet, så är det inte helt olikt Fodax... Ligger dessutom i ungefär samma prisklass som Fodax, så jag misstänker att det är "same, same but different"...
Om man sedan tittar vidare på samtliga tre foder, så ser man att näringsinnehållet (läs vitaminer och mineraler) är för lågt! (räkna med 0,3mg kalcium per kilo kroppsvikt till en vuxen hund, 0,4 till dräktiga/digivande och växande individer, så ser du redan där att det är på tok för lite i samtliga foder. Så oavsett vilket av dessa foder du ger, kommer du att vara tvungen att komplettera med kosttillskott av något slag (alternativt ge så mycket foder att näringsbehovet täcks av fodret, men då är nog risken stor att hundstackarn rullar fram...)
Så, nu har du fått lite mer att fundera på...
Om du verkligen är intresserad av näringslära osv, rekommenderar jag en bok som är riktigt bra, tror den heter näringslära för högskolan... Riktigt bra, man orkar inte läsa hela, men bra att ha som uppslagsbok...

http://www.deviljas.se

Olli

10 november 2011 21:16

Jo Nordic verkar riktigt bra men synd att de inte levererar hitåt.
Kan det vara så att Migo och Vilja inte fick ställa om sig eftersom det var ganska akut för din del att få tag i vettigt foder? Tänkte att man ska ju verkligen vara försiktig med foderbyten.
Visste dock inte vilket spannmål Fodax innehöll eftersom jag inte hittade det på deras sida, så mailade dem och frågade, har dock inte fått svar ännu, vad jag vet.
Bra att veta det där med kalciumet. Ska kolla upp den där boken! Kan ju vara intressant, med tanke på att jag är ganska nyfiken :)

 
Ingen bild

Teresa

10 november 2011 17:43

Var lite snabb i förra inlägget... Det.ska vara 300 mg eller 0.3mg per kilo.kroppsvikt o dag...

 
Ingen bild

Teresa

10 november 2011 22:31

Skrev fel två gånger...300mg eller 0.3g ska det vara.... har pratat med de från fodax... 4 % spannmål ska det vara o som jag skrev havre, korn, vete o råg... tror inte det var foderbytet i sig som var problemet, då skulle ju hundarna vara dåliga i magen varje gång vi bytte mellan kyckling, nöt, gris, lever, pasta, ris osv. Det är hundarna inte, så något är det som inte är som det ska med fodret... sen autoam skjuta behöva vara försiktig vid foderbyte cr eg

 
Ingen bild

Teresa

11 november 2011 18:21

Var snabb flera gånger... 0,3g eller 300mg per kilo kroppsvikt och dag skulle det vara...
Har pratat med Fodax och det är vete, korn, råg och havre som är inblandat i form av mjöl av respektive sort... 4% av fodret är spannmål enligt dom, men i och med att det är mjöl motsvarar det mer om man hade vägt hela gryn... Vet inte om du förstår hur jag menar?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards