SofieOlli

Direktlänk till inlägg 6 december 2013

Satsa på hundsport!

Av Olli - 6 december 2013 07:13

SBK har 60 000 medlemmar. Det är en ganska stor hög med folk. Detta är enskilda medlemmar. Säg att av dessa tävlar 10% aktivt (ganska låg siffra) Det är alltså 6000 st som tävlar aktivt fördelat på 300 lokalklubbar dvs 20 tävlande ekipage per lokalklubb. Detta kan tyckas vara en låg siffra, men jag räknade på 10% av alla medlemmar i SBK är aktivt tävlande. Förmodligen är det många fler som är aktivt tävlande.

Men med 60 000 medlemmar borde ju ändå vara en ganska stor siffra om man jämför med andra sporter.

Tag fotboll som exempel, fotbollen har ca 300 000 st utövare (2008). Detta är ju dessutom en lagsport vilket gör att det automatiskt blir fler utövare. Men då kan man ju även säga att SBK har förmodligen inte lyckats fånga upp alla utövare av hundsport. Det finns förmodligen massor av hundförare som inte tävlar och väljer att inte vara med i SBK. Men om man räknar officiella siffror bara så har fotbollen 5 gånger fler utövare. Vilket i mina ögon inte är så värst mycket. Jag trodde att det skulle vara bra mycket mer utövare av fotboll.

Däremot jämför man med Riksidrottsförbundet (alla sporter) så finns det 3 000 000 medlemmar fördelat på 22 000 föreningar. Vilket ger 136,4 medlemmar per förening. Jämför detta med SBK som har 60 000 medlemmar fördelat på 300 lokalklubbar, dvs 200 st per klubb! Så enl statistiken har vi fler medlemmar per lokalklubb. Borde detta inte innebära att SBK är ganska stort? Ja det tycker jag.


Varför satsas det inte mer på hundsporten? Vi är ju tydligen procentuellt sett större än Riksidrottsförbundet per förening...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards