SofieOlli

Alla inlägg under december 2012

Av Olli - 31 december 2012 15:51

Jag tänkte jag skulle sätta upp några mål inför 2013 sen får man se om man tog sig dit :)


När det kommer till mig själv:

- Ta examen

- Fixa jobb


Hunderiet:

- Godkänt lägre spår

- LP1


Kanske rätt höga mål för en så ung hund men jag tror att vi kan fixa det. Om vi bara jobbar på det. För mig blir det lättare att klara av saker om jag vet vad jag ska sikta på. 

Av Olli - 29 december 2012 22:10

Januari: 
Året började i sakta mak, nedräkning till att åka och kika på Szune pågick. Resan neråt mot Timrå skedde mot slutet av Januari. Micke fick träffa "den största rottisen han någonsin sett" Alfons pappa Bosse. Vi lämnade Timrå med en tingad Szune! Total glädje!


Februari:
Dagen D närmar sig. For till jokkmokk på SBK utställning och såg Nelly kamma hem sitt tredje Cert. Träffade även fina Rottrobis Lynx Jr, Vegas. Denna sväng upp agerade jag skjuts till Ann och Vattuskräcken till deras hemvist, dock bara till Harads för där bytte vi till Lisbeths bil. 
17 februari kom och vi styrde kosan ner mot Timrå igen och åkte hem till Boden i en snöstorm som hade lamslagit allt söder om Piteå om den kommit dit dagen efter. Så den 18 februari blev Rottrobis Szune norrlänning 4 real!


Mars:
Massor massor av hundaktiviteter.
Klarar 3 av 3 skrivna tentor!


April:
2a april föds min systerdotter Saga, hoppades på ett aprilskämt men det passade inte den unga damen att komma till världen då.
Ozzy bus flyttade hem till Lisbeth.


Maj:

Szune fick testa på att simma på älvdalens hundhälsa.
12 maj, samma dag som Micke fyller år, debuterade vi i utställningsringen med BIR och HP med mycket fin kritik.  
Avslutar 2a året på teknisk design.

Var det i början av maj som finska faran och Szune stiftade bekantskap och blev oskiljaktiga, de gick från Corgi Cardigan och Rottweiler till Corgweilers.

Kennelläger i Karlsbäck!


Juni:
Tror det var i början av Juni som Szunes kompis Max flyttade in hos Elin. Början på en udda vänskap. Första dagen för året ute i Kallax med underbart badväder och 4 timmar hundbus dagen innan utställning som visade sig vara bra då vi kammade hem BIS-2 på en inoffare.


Juli:

Piteå int, placerade oss som BIS-4 i valpklass. 

Kammar hem 8000 kr på bilbingo i Töre!
Mazdan slår över till 30 000 mil.


Augusti:

SSRK Boden håller i en inoffare som vi placerar oss som BIS-1 i. 


September:

Skolan börjar igen, för sista gången.


Oktober:

Drar ner till Sundsvall och nästan svimmar i ringen så Jenny fixar en 2a placering i juniorklass!

Syster dingar 20 bast!


November:

Börjar november med en resa till Småland för utställning och hälsa på hos syster Szaga. Träffade pappa Viggo och farmor Malin och även Sofia och Gisela. Placerar oss som 4e bästa hane på Växjö int med CK.

Szune springer hem Norrbottens vackraste valp rosetten.

Jag fyller år ännu en gång.


December:
Stora stockholm och vi placerar oss som 4e bästa juniorhane. Träffade syster Jenka och hennes familj!


Sammanfattning: 

Sjukt bra år! Men lovar att 2013 kommer toppa det.


Gott nytt år alla!

Av Olli - 29 december 2012 22:02

Idag var jag och Lisbeth iväg på utställning i Kalix så här i kylan.

Mycket trevlig utställning men bra upplägg och mycket fina priser. Tyvärr fick vi inte ta del av dem men vi är nöjd ändå!

Blev BIR och HP för Szune med kritiken:

Kraftfull hane med utmärkta proportioner. Maskulint vakert huvud. Flott hals och överlinje. Välvinklad fram och bak. Rör sig kraftfullt med mycket bra steglängd. Utmärkt temperament. Välvisad.

Domare: Susanne Öhman-Marklund - Kennel High Score


 

Av Olli - 28 december 2012 12:37

Jag är en sådan person som älskar att fylla år. Inte för att jag blir äldre men för att man samlar alla nära och kära samtidigt och fikar. För fika det gillar jag! Sen är jag mycket förtjust i presenter också såklart!

Men jag tror att den senaste födelsedagen var bland de bästa. Inte själva födelsedagen men firandet två dagar efter då alla goa hundbrudar kom förbi och fikade. Oj vad vi skrattade och hade det trevligt. Dessutom var ju fikat i toppklass också så det var riktigt bra :)

 

Dag 1 – Presentera mig själv. 
Dag 2 – Min kärlek. 
Dag 3 – Mina föräldrar. 
Dag 4 – Det här åt jag idag. 
Dag 5 – Vad är kärlek. 
Dag 6 – Min dag. 
Dag 7 – Min bästa vän. 
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag. 
Dag 9 – Min tro. 
Dag 10 – Mina favoritsaker. 
Dag 11 – Mina syskon. 
Dag 12 – I min handväska. 
Dag 13 – Mina dåliga sidor. 
Dag 14 – Mina favoritplagg. 
Dag 15 – Mina drömmar. 
Dag 16 – Mitt första husdjur. 
Dag 17 – Mitt favoritminne. 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag. 
Dag 19 – Detta ångrar jag. 
Dag 20 – Den här månaden. 
Dag 21 – Min första kärlek. 
Dag 22 – Det här upprör mig. 
Dag 23 – Det här får mig att må bättre. 
Dag 24 – Det här får mig att gråta. 
Dag 25 – Min bästa grimas. 
Dag 26 – Mina rädslor. 
Dag 27 – Min favoritplats. 
Dag 28 – Det här saknar jag. 
Dag 29 – Mina förebilder. 
Dag 30 – Ett sista ögonblick.

Av Olli - 16 december 2012 22:09

Nu har man altså varit på sveriges största utställning, MED hund. 

Åkte ner på torsdag kväll med Lisbeth, framme fredag morgon och då for jag till Mari som äger Szunes syster Jenka. 

Var otroligt kul att träffa Jenka och Mari (med familj).


Lilla söta Jenka visade upp några sidor som hon har gemensamt med sin bror, så lustigt att två hundar som uppfostrats på olika sätt 100 mil ifrån varandra kan bete sig så lika.


Lördag morgon var det utställning.

Resultatet för Szune blev 4e bästa junior hane av 14 anmälda. 

Domare: Bo Skalin

Kritik: "Bra huvud, korrekt uttryck, bra öron, stark hals, lagom vinklad. Bra förbröst, lite lösa mellanhänder. Rör sig bra lite lös i ryggen, bra päls."
Betyg: Excellent.


 

Szune i bedömningen.


Ozzy fick ett Very Good och mycket goda ord från domaren! Lisbeth jobbade som ett proffs i ringen.
Gilbert fick Excellent i öppenklass, bebisen behöver växa till sig lite mer innan han äger sönder sina klasser :)
Pappa Viggo kammade hem 2a bästa hane med sjukt mycket superlativ från domaren.


Everotts Mysak blev BIG 1a och fick därmed vara i BIS finalen, sjukt kul att det kom en rottis med!


Kommer åka fler gånger till sthlm hundmässa, men inte förrens jag har bruksmeriter på grisen. Nästa år blir det nog hundbrudresa med shopping och vin ;)


Men det var fantastiskt kul!


Tack Mari för att jag fick bo hos er och supertack för den goda maten!

Av Olli - 9 december 2012 13:48

Har haft rätt fullt upp sista tiden så det har blivit lite prioriteringar i vardagen och dessa hamnar på studier, hund, kroppshygien och sömn. Allt annat får avvakta tills efter jul någon gång eller sommaren...


Nåja, var ju iallafall tvungen att skriva lite om våran helg som vi spenderat som ekipage för ett gäng tjejer som utbildar sig till patrullhundförar instruktörer. Dessa skall hålla i en patrullhundkurs med start i början av nästa år och de ville ha med ekipage som var intresserade av TJH verksamheten på sin utbildning. Vilket vi är, har dock inte riktigt vetat vad det inneburit förutom GUF som innebär 2 veckor utan min änglaskatt.


Lördagen började med lite information och sedan drog hela dagen igång ganska fort. Dom ville kolla på hanteringen, samarbete och lek. Sedan utvärderade de vad de sett och gav tips och råd.

Vi gjorde även några signalövningar (?) Tror jag det hette. Szune skötte sig mycket bra, full fokus på figgen och helt knäpptyst (han tar nästan aldrig till ljud).

Efter lunch blev det patrullövning, szune har aldrig gjort detta så han fick börja med att leka med en figge som vi sedan lämnade. Satte honom på patrullstigen, kopplade om och sa pass på. Första gången läste jag honom lite dåligt men han satte av ut i skogen till figgen. Lite tveksam två meter innan figgen och stannade upp. Men med lite uppmuntran från mig så tog han sig de sista metrarna och hittade figgen. Sen gick det mycket bättre. Sista gången så markerade han tydligt vart ljudet kom ifrån och sen var det high chaparall!

Dagen avslutades med feedback från dagen och vår läxa blev att jobba på vår lek.

Jag som alltid varit inne på kamp hade aldrig en tanke på att S gillar jaktlekar, dessa fick igång honom till en helt annan nivå än jag någonsin sett honom. Han gillar hela biten, jaga ikapp, gripa och sedan slita i skinnet. Sjukt kul att se vilken skillnad. Samarbetet jobbade vi också på och sista gången jag kastade iväg skinnet så kom han tillbaka utan uppmaning!


Söndagen var tillägnad lydnad och hårda spår, tyvärr föll det ca 15 cm snö under natten och ingen hann ploga någon plan åt oss så det blev bara lydnad.

Vi visade fria följet och dom tyckte inte att S skulle belönas med korv när han gillar kampskinnet så mycket. Så fram med det och korta korta övningar med snabb och intensiv lek. Några få övningar och S har en helt annan kontakt och stuns i steget. Helt otroligt.

Jag har haft inställningen att det är bättre att han är lite lugnare på planen än i skogen så har inte velat leka in allting, men nu har jag helt ändrat åsikt. Blir billigare i framtiden då jag bara behöver köpa lite kampskinn och bollar istället för alla kilon korv, haha.

Avslutade dagen med mer feedback och lite dialog mellan instruktörer och ekipage.


Det jag tar med mig av helgen är hur otroligt viktig leken är i lydnaden och större inblick över TJH verksamheten. Ser fram emot att träna mer och så får vi se om vi satsar på patrullhunderiet redan nu när kursen startar eller om vi väntar till nästa gång. Har inte riktigt bestämt mig.


Men jäklar vad kul vi hade!

Ovido - Quiz & Flashcards