SofieOlli

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Hundhelg på F21

Av Olli - 9 december 2012 13:48

Har haft rätt fullt upp sista tiden så det har blivit lite prioriteringar i vardagen och dessa hamnar på studier, hund, kroppshygien och sömn. Allt annat får avvakta tills efter jul någon gång eller sommaren...


Nåja, var ju iallafall tvungen att skriva lite om våran helg som vi spenderat som ekipage för ett gäng tjejer som utbildar sig till patrullhundförar instruktörer. Dessa skall hålla i en patrullhundkurs med start i början av nästa år och de ville ha med ekipage som var intresserade av TJH verksamheten på sin utbildning. Vilket vi är, har dock inte riktigt vetat vad det inneburit förutom GUF som innebär 2 veckor utan min änglaskatt.


Lördagen började med lite information och sedan drog hela dagen igång ganska fort. Dom ville kolla på hanteringen, samarbete och lek. Sedan utvärderade de vad de sett och gav tips och råd.

Vi gjorde även några signalövningar (?) Tror jag det hette. Szune skötte sig mycket bra, full fokus på figgen och helt knäpptyst (han tar nästan aldrig till ljud).

Efter lunch blev det patrullövning, szune har aldrig gjort detta så han fick börja med att leka med en figge som vi sedan lämnade. Satte honom på patrullstigen, kopplade om och sa pass på. Första gången läste jag honom lite dåligt men han satte av ut i skogen till figgen. Lite tveksam två meter innan figgen och stannade upp. Men med lite uppmuntran från mig så tog han sig de sista metrarna och hittade figgen. Sen gick det mycket bättre. Sista gången så markerade han tydligt vart ljudet kom ifrån och sen var det high chaparall!

Dagen avslutades med feedback från dagen och vår läxa blev att jobba på vår lek.

Jag som alltid varit inne på kamp hade aldrig en tanke på att S gillar jaktlekar, dessa fick igång honom till en helt annan nivå än jag någonsin sett honom. Han gillar hela biten, jaga ikapp, gripa och sedan slita i skinnet. Sjukt kul att se vilken skillnad. Samarbetet jobbade vi också på och sista gången jag kastade iväg skinnet så kom han tillbaka utan uppmaning!


Söndagen var tillägnad lydnad och hårda spår, tyvärr föll det ca 15 cm snö under natten och ingen hann ploga någon plan åt oss så det blev bara lydnad.

Vi visade fria följet och dom tyckte inte att S skulle belönas med korv när han gillar kampskinnet så mycket. Så fram med det och korta korta övningar med snabb och intensiv lek. Några få övningar och S har en helt annan kontakt och stuns i steget. Helt otroligt.

Jag har haft inställningen att det är bättre att han är lite lugnare på planen än i skogen så har inte velat leka in allting, men nu har jag helt ändrat åsikt. Blir billigare i framtiden då jag bara behöver köpa lite kampskinn och bollar istället för alla kilon korv, haha.

Avslutade dagen med mer feedback och lite dialog mellan instruktörer och ekipage.


Det jag tar med mig av helgen är hur otroligt viktig leken är i lydnaden och större inblick över TJH verksamheten. Ser fram emot att träna mer och så får vi se om vi satsar på patrullhunderiet redan nu när kursen startar eller om vi väntar till nästa gång. Har inte riktigt bestämt mig.


Men jäklar vad kul vi hade!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards