SofieOlli

Alla inlägg under juni 2013

Av Olli - 5 juni 2013 22:42

Efter många dagar och fruktansvärt många timmar framför dataskärmar och lättsammare hundträning under den tiden så for jag till klubben riktigt taggad för träning. 


For förbi Jula och köpte lite myggnät. En modell med reflekterande material så inte solen skiner in i bilen lika mkt som jag tänkte ha till bagaget och en annan modell som jag delade i två delar för att ha över dörrarna i bilen. Kvalitetstestat på Bodens brukshundklubb, sjukt mkt mygg och knott där, och kan nog ge MVG som betyg. Nätet till bagageluckan verkar mycket slitstarkt och släpper inte in mygg!


Nåja det var iallafall lite träningstävling på klubben som gällde.

Jag valde att köra momenten i apellen utan budföring och framförgående.

Jag gick in för att försöka få behålla kontakten med Szune mellan momenten och såklart försöka hålla ett bra tempo i linförigheten.


Jag sammanfattar det så här:

- Linförigheten kändes bra, han var med i svängarna oftast, var en vänstersväng som han inte var med på riktigt men då svängde jag väldigt snabbt utan förvarning. Lockade på honom lite extra i helt om och berömde när han kom rätt. Språngmarschen drog han iväg framåt men det tror jag var för att jag laddade lite för mkt för den och tog lite väl mycket fart. Gjorde om det och då gick det mycket bättre.

- Läggande under gång var ju som det brukade, lägger sig men något segt. Vi jobbar vidare på det. Hade dock med mig honom under transportsträckan och mellan momenten.

- Inkallningen gick som vanligt, han var på väg att göra en jättekass avslutning men då höjde jag handen lite och då saktade han ner och gjorde ett fint avslut!

- Apporteringen ja, haha, han drog ett ärevarv med apporten! Lillebus! Men gjorde om den och fick en ganska bra ingång på honom och inte lika mkt tugg. Någon som har tips på hur man jobbar bort tugg?

- Hoppet var jag lite orolig över då vi körde i Överkalix så slog han i när det var på 70 cm. Nu tog jag lie mer avstånd till hindret så han kunde ta mer sats. Dock travar han ut till hindret hoppar sätter sig nära på andra sidan och hoppar JÄTTE högt tillbaka, var säkert 20 cm luft under honom på tillbaka vägen. Duktig Szune! Då struntade jag i ingången och klappade om honom ordentligt istället.


Avslutade med ordentligt med lek innan han fick vila i bilen medan alla andra körde.


Fick tips om att springa baklänges mellan momenten och kommer nog köra på det för han verkar vilja följa mig bättre då.


Tränade framförgående innan och efter. Kastade enbart bollen när han gick rakt framåt, först nästan direkt och sen efter längre sträcka. Näst sista svängen gjorde jag ett helt framförgående och belönade först på tillbaka vägen. Gick mkt bra och avslutade med att kommendera "före" och när han gick ut så kastade jag bollen. Tror denna metod fungerar bäst för Szune.


Vi körde även lite platsliggning med skott, denna gång en bit ifrån. Började med 2 ynka meter och ökade sedan avståndet. Han är helt obrydd i skott. Rör inte ens öronen åt hållet skottet kom ifrån.


Fortsatt finslipning på ingångar vid inkallning och hopp. Sakta men säkert så verkar det bli bättre. Körde även lite hopp med belöning långt bakom hindret för att få honom utåt avslutade med att kasta boll över hans huvud precis vid hoppet och ropade fri så han fick jaga iväg mot bollen. Sjukt nöjd med dagens träning. Ska lägga upp en ordentlig plan för nästa träning, fredag kanske på klubben?


 

Av Olli - 2 juni 2013 22:22

Värmeböljan har gett med sig lite och igår kom det lite regn. Äntligen! För snustorrt har det då varit i skogarna. Visst hundarna behöver ju träna på det också. Men hemskt att ge sig ut i denna värme som varit. Tycker synd om alla som tävlat dessa två helger som varit så otroligt varma.


Nåja nu var det åtminstone lite fuktigare i skogen så eftersom Szune haft lite vila i helgen då jag varit och tittat på tävlingar så tänkte jag att han behövde en liten tur till spårskogen.

Styrde ABCn till gruvberget och knatade in efter en stor stig på bergssluttningen och la ut ett spår.

Det är lustigt att man tycker alltid man gått så mycket längre än vad man har gjort. Nu blev spåret mellan 500 - 600 meter, 4 + slut lades ut i terräng som gick både uppåt och neråt.

Släppte ut linan en bit före spårbörjan för att se om han kunde göra ett spårupptag och han ramlade nästan huvudstupa över det och tvärvände uppåt efter spåret. Fick bromsa upp honom ganska ordentligt då han brakade på genom skogen med nosen nere i marken. Tog första pinnen och släpptes på igen, gjorde en mycket fin kontroll av vinkeln, mycket mindre rundning än förut. Sen bar det av mot den fruktade pinnen nummer 2. Men nog fanken tog han den! Sjukt glad. Belönade honom länge för att få ner lite mer tempo och släppte på honom igen. Nu for han iväg som en projektil rakt på nästa vinkel och vänder på fotspåret i vinkeln och själv fick jag springa i andra ändan på linan för att hänga med, i uppförsbacke. Plockar pinne nummer 3 och gör glädjeskutt i skogen innan jag släpper på honom igen. Fin rundning i nästa vinkel och fortsätter i högt tempo, bromsar upp honom för att han ska slå av lite på tempot och tar även pinne nummer 4. Näst sista vinkeln var han lite osäker på och då for näsan upp i luften, försökte fuska och vinda in vinkeln, men idag låg vinden så han inte lyckades. Kommenderade spår igen och han gjorde en rundning och hittade spåret igen, slog ganska mycket i början men stabiliserade sig på spårkärnan ganska snabbt. Sista vinkeln var nog lite trixig. Men han fixade den och slog en del på sista rakan då spåret gick uppe på en kant och över mycket sten. Jobbade dock mycket bra och hittade slutet. Duktig kille!


 

Ungefär så här såg spåret ut, röda markeringar för pinnarna.

 

Eftersom vi satsar på lägre iår så är det ingen idé att traggla på endast apellspår. Börjar öka på längden nu och antalet vinklar. Kommer även börja lägga spår som legat längre, delvis för rutinen och för att få honom mer säker på spårkärnan och variera mellan skogsspår, hårda spår och terrängbyten i spåret. Tror det kan bli en spårhund av den här lille killen också. 


Det enda jobbiga med spår är alla jävla mygg som bor i skogen. I år är det förbannat mycket mygg. Tror jag fått åtminstone 50 nya myggbett ikväll och ändå var jag fullt munderad med keps, tröja, väst, långbyxor och myggmedel.

Ovido - Quiz & Flashcards