SofieOlli

Direktlänk till inlägg 2 juni 2013

Kvällsspår

Av Olli - 2 juni 2013 22:22

Värmeböljan har gett med sig lite och igår kom det lite regn. Äntligen! För snustorrt har det då varit i skogarna. Visst hundarna behöver ju träna på det också. Men hemskt att ge sig ut i denna värme som varit. Tycker synd om alla som tävlat dessa två helger som varit så otroligt varma.


Nåja nu var det åtminstone lite fuktigare i skogen så eftersom Szune haft lite vila i helgen då jag varit och tittat på tävlingar så tänkte jag att han behövde en liten tur till spårskogen.

Styrde ABCn till gruvberget och knatade in efter en stor stig på bergssluttningen och la ut ett spår.

Det är lustigt att man tycker alltid man gått så mycket längre än vad man har gjort. Nu blev spåret mellan 500 - 600 meter, 4 + slut lades ut i terräng som gick både uppåt och neråt.

Släppte ut linan en bit före spårbörjan för att se om han kunde göra ett spårupptag och han ramlade nästan huvudstupa över det och tvärvände uppåt efter spåret. Fick bromsa upp honom ganska ordentligt då han brakade på genom skogen med nosen nere i marken. Tog första pinnen och släpptes på igen, gjorde en mycket fin kontroll av vinkeln, mycket mindre rundning än förut. Sen bar det av mot den fruktade pinnen nummer 2. Men nog fanken tog han den! Sjukt glad. Belönade honom länge för att få ner lite mer tempo och släppte på honom igen. Nu for han iväg som en projektil rakt på nästa vinkel och vänder på fotspåret i vinkeln och själv fick jag springa i andra ändan på linan för att hänga med, i uppförsbacke. Plockar pinne nummer 3 och gör glädjeskutt i skogen innan jag släpper på honom igen. Fin rundning i nästa vinkel och fortsätter i högt tempo, bromsar upp honom för att han ska slå av lite på tempot och tar även pinne nummer 4. Näst sista vinkeln var han lite osäker på och då for näsan upp i luften, försökte fuska och vinda in vinkeln, men idag låg vinden så han inte lyckades. Kommenderade spår igen och han gjorde en rundning och hittade spåret igen, slog ganska mycket i början men stabiliserade sig på spårkärnan ganska snabbt. Sista vinkeln var nog lite trixig. Men han fixade den och slog en del på sista rakan då spåret gick uppe på en kant och över mycket sten. Jobbade dock mycket bra och hittade slutet. Duktig kille!


 

Ungefär så här såg spåret ut, röda markeringar för pinnarna.

 

Eftersom vi satsar på lägre iår så är det ingen idé att traggla på endast apellspår. Börjar öka på längden nu och antalet vinklar. Kommer även börja lägga spår som legat längre, delvis för rutinen och för att få honom mer säker på spårkärnan och variera mellan skogsspår, hårda spår och terrängbyten i spåret. Tror det kan bli en spårhund av den här lille killen också. 


Det enda jobbiga med spår är alla jävla mygg som bor i skogen. I år är det förbannat mycket mygg. Tror jag fått åtminstone 50 nya myggbett ikväll och ändå var jag fullt munderad med keps, tröja, väst, långbyxor och myggmedel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards