SofieOlli

Direktlänk till inlägg 5 juni 2013

Onsdagsträning på klubben

Av Olli - 5 juni 2013 22:42

Efter många dagar och fruktansvärt många timmar framför dataskärmar och lättsammare hundträning under den tiden så for jag till klubben riktigt taggad för träning. 


For förbi Jula och köpte lite myggnät. En modell med reflekterande material så inte solen skiner in i bilen lika mkt som jag tänkte ha till bagaget och en annan modell som jag delade i två delar för att ha över dörrarna i bilen. Kvalitetstestat på Bodens brukshundklubb, sjukt mkt mygg och knott där, och kan nog ge MVG som betyg. Nätet till bagageluckan verkar mycket slitstarkt och släpper inte in mygg!


Nåja det var iallafall lite träningstävling på klubben som gällde.

Jag valde att köra momenten i apellen utan budföring och framförgående.

Jag gick in för att försöka få behålla kontakten med Szune mellan momenten och såklart försöka hålla ett bra tempo i linförigheten.


Jag sammanfattar det så här:

- Linförigheten kändes bra, han var med i svängarna oftast, var en vänstersväng som han inte var med på riktigt men då svängde jag väldigt snabbt utan förvarning. Lockade på honom lite extra i helt om och berömde när han kom rätt. Språngmarschen drog han iväg framåt men det tror jag var för att jag laddade lite för mkt för den och tog lite väl mycket fart. Gjorde om det och då gick det mycket bättre.

- Läggande under gång var ju som det brukade, lägger sig men något segt. Vi jobbar vidare på det. Hade dock med mig honom under transportsträckan och mellan momenten.

- Inkallningen gick som vanligt, han var på väg att göra en jättekass avslutning men då höjde jag handen lite och då saktade han ner och gjorde ett fint avslut!

- Apporteringen ja, haha, han drog ett ärevarv med apporten! Lillebus! Men gjorde om den och fick en ganska bra ingång på honom och inte lika mkt tugg. Någon som har tips på hur man jobbar bort tugg?

- Hoppet var jag lite orolig över då vi körde i Överkalix så slog han i när det var på 70 cm. Nu tog jag lie mer avstånd till hindret så han kunde ta mer sats. Dock travar han ut till hindret hoppar sätter sig nära på andra sidan och hoppar JÄTTE högt tillbaka, var säkert 20 cm luft under honom på tillbaka vägen. Duktig Szune! Då struntade jag i ingången och klappade om honom ordentligt istället.


Avslutade med ordentligt med lek innan han fick vila i bilen medan alla andra körde.


Fick tips om att springa baklänges mellan momenten och kommer nog köra på det för han verkar vilja följa mig bättre då.


Tränade framförgående innan och efter. Kastade enbart bollen när han gick rakt framåt, först nästan direkt och sen efter längre sträcka. Näst sista svängen gjorde jag ett helt framförgående och belönade först på tillbaka vägen. Gick mkt bra och avslutade med att kommendera "före" och när han gick ut så kastade jag bollen. Tror denna metod fungerar bäst för Szune.


Vi körde även lite platsliggning med skott, denna gång en bit ifrån. Började med 2 ynka meter och ökade sedan avståndet. Han är helt obrydd i skott. Rör inte ens öronen åt hållet skottet kom ifrån.


Fortsatt finslipning på ingångar vid inkallning och hopp. Sakta men säkert så verkar det bli bättre. Körde även lite hopp med belöning långt bakom hindret för att få honom utåt avslutade med att kasta boll över hans huvud precis vid hoppet och ropade fri så han fick jaga iväg mot bollen. Sjukt nöjd med dagens träning. Ska lägga upp en ordentlig plan för nästa träning, fredag kanske på klubben?


 

 
 
Linnéa

Linnéa

6 juni 2013 12:34

Jag tränar gärna på fredagem/kväll!!

http://www.alva-linnea.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards