SofieOlli

Direktlänk till inlägg 11 november 2013

Dag 3: Renras eller blandras?

Av Olli - 11 november 2013 20:39

Brukset är min ambition och därav finns bara ett val, renras. MEN sen väljer jag renrasigt av andra anledningar.
En blandras har sällan och aldrig varken hälsa eller mentalitet dokumenterat. Vilket är två viktiga saker för mig. Även om man väljer att avla på kass mentalitet och hälsa så ger man fortfarande valpköparen valet att välja om man har dokumenterat mentalitet och hälsa genom exempelvis MH, BPH, röntgen och ögonlysning. Då har man visat vad man avlar på och sen är det upp till valpköpare att bestämma sig för om man vill ha det eller ej. Efterfrågan styr tillgången ellerhur?
Sen när det kommer till blandrasavel så vet man inte vad man får. Visst parar man en labrador med golden så blir det förmodligen inte allt för långt ifrån en retriver. Men däremot tänker jag på vår gamla blandras som köptes när jag var cirka 14 år. Tyson, han var en korsning mellan rottweiler, schäfer och terv. Skitsöt som valp men kom med tonvis med problem som äldre. Förmodligen för att han inte fick nog med stimulans. Denna kombination hade förmodligen slutat bättre om man aktiverat mer. MEN sen att blanda så olika raser är inte riktigt ok i mina ögon då det är så stor skillnad i mentalitet. Sen kan det ju också ha påverkat att föräldrarna till just denna kombination var mindre trevliga.
Så nej, jag kommer aldrig äga blandras.
 
1. Berätta om din hundras 
2. Andra husdjur
3. Renras eller blandras?
4. Hundsport/er du tränar?
5. Viktiga egenskaper när du väljer hund
6. Förebilder inom hund
7. Hur valde du kennel?
8. En ras du skulle vilja ha
9. En ras du inte vill ha
10. Det här älskar hundarna
11. Det här tycker inte hundarna om
12. Visa en rolig bild på hundarna
13. Favoritminne med hundarna
14. Tik eller hane?
15. Mål för 2014.

 
 
Sigge Svamphund

Sigge Svamphund

11 november 2013 21:01

Jag är en STOLT blandras!!!!!!
Border collie/ groenendael, vi är alla hundar och även de med kilometer stamtavlor kan bli sjuka. Jag snart 10 år är kärnfrisk och har alltid varit det. Har en matte komplett ointresserad av utställningar och tävlingar. Mitt jobb är svamphund och jag är landets duktigaste på det.För övrig vad som ni människor för det mesta gömmer i denna infekterade debatt. De alla flesta "rasrena" hundar stammar från blandraser. Det som kallas rasrena är från början korsningar mellan olika raser som sedan "godkänts" som ras. Nä, hund som hund vi är alla lika mycket värda!!!!!!

http://svamphunden.bloggplatsen.se

Olli

12 november 2013 20:00

Alla hundar kan bli sjuka även de med bästa förutsättningar, har själv haft en hund som fick något som ca 15 hundar i Sverige fått diagnos för.
Det jag tycker är lustigt är att de med blandraser verkar ha sådant stort behov av att hävda sig även fast de påstår att de inte bryr sig. Sen att gå och säga att "alla renraser stammar från blandraser" det är bara ett dåligt argument för att skapa debatt. En renrasig hund är en hund som avlats för ett ändamål. De har förändrats till den ras den är pga miljö och arbete. Om du hade haft en "äkta" blandras som du påstår våra renrasiga stämmar ifrån så hade du förmodligen inte haft en svampletande hund i ditt hem. För att kunna göra de blandraser ni har idag så behövs ju tydligen de renrasiga.
Det jag inte förstår är varför du skriver att alla hundar är lika värda, är det någon som påstått annat?

 
Em

Em

11 november 2013 21:03

själv skulle jag aldrig vilja äga en renrasig hund. En mix är så mkt mer personlig o unik. man vet aldrig vad det blir av det förr än det visar sig med tiden. jag är själv ett goldendoodle fan och det är ju en blandras så det sjunger om det. min 7 månaders valp kan sjukt många freestyle trick redan, förvånansvärt många för att bara vara 7 månader. nej jag skulle inte kunna tänka mig renrasigt...

http://goldendoodle.se

Olli

12 november 2013 19:55

Fast personlig och unik det kan även renrasiga vara. Och min 7 månaders renrasiga valp kunde också många trix och var nästan redo för tävling. Så det är inte rasbundet öht, det är endast en fråga om vad som sitter i andra änden av kopplet.

 
Sigge Svamphund

Sigge Svamphund

13 november 2013 17:17

Men ursäkta? Om jag haft stamtavla du hade jag inte kunnat söka svamp?????
Vad menar du? Jag stammar från två vallhundsraser och är landets allra duktigaste svamphund ja. Men vet du, jag och matte utbildar nya svamphundar. Bland våra elever har vi haft lagotto, leonberger, labrador, schnauzer, fransk bulldog, svensk lapphund m fl. Alla har varit mycket duktiga och framgångsrika elever precis som de blandraser som gått kurs. Vad sjutton har ev stamtavla med svampsök att göra.
SUCK

http://svamphunden.bloggplatsen.se

Olli

14 november 2013 19:26

Jag tror att du varken läste eller förstod vad jag skrev. Först och främst så härstammar inte alla hundar från blandraser. De härstammar från olika varianter av domesticerade vilda hundar. Dessa förändrades till utseende och beteende eftersom deras "ägare" valde att avla vidare på de som skötte jobbet bäst. Senare har aveln spårat ut. Men din hund är inte en blandras i den bemärkelsen urhund som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Din blandras är en kombination av två renrasiga hundar, eller två raser som människan avlat fram efter dess behov. Det jag skrev var att du hade inte haft just DIN hund om inte renraserna fanns, och om du sen letar svamp eller äter strumpor bäst av alla spelar noll roll eftersom jag menade just DIN hund.

Jag skrev aldrig något om att blandraser på något sätt skulle söka svamp sämre än någon renrasig hund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards