SofieOlli

Direktlänk till inlägg 6 november 2013

Veckan består av måndagar och fredagar...

Av Olli - 6 november 2013 21:25

Tiden bara flyger förbi, känner verkligen inte att jag riktigt hinner med allting som bör göras och saker som jag vill göra. Tycker veckan består endast av måndagar och fredagar. 

Hundträningen ligger lite i vila just nu. Vi startade ju i lydnadsklass 2 ännu en gång i lördags och tyvärr så klev Szune upp igen på platsen, satte sig upp precis då jag hunnit gå några steg och när jag ställde upp 30 meter bort så kom han gåendes mot mig. Tänkte att attan men bestämde mig för att köra lydnaden iallafall. Dock skulle jag inte gjort det. Fick aldrig med mig honom från början och han var helt ofokuserad. Det enda som gick bra var ju hoppet och inkallningen. Hade inte unge herr Szune missat att det var halkigt så hade vi nog fått ännu bättre poäng i inkallningen, men sånt som händer. Var iallafall glad över att han verkligen tänkte till och försökte komma in i ett fint avslut. Allt annat var en smärre katastrof. Men fuck it, vi tar vila från lydnaden nu och fram tills han verkligen har en trygg plats igen. 


Avslutade lördagen på älvdalens hundhälsa i Råneå (http://www.alvdalenshundhalsa.se/index.htm), de hade prova på sim och vibraplatta. Så Szune fick plaska i poolen, vilket slutade med en väldigt blöt matte.

Köpte en klövjeväska åt Szune också som tröstpris.


Szune på vibraplattan


Söndagen bjöd på uppletande och spår tillsammans med Linnéa och Kicki. Szune verkar gilla uppletande väldigt mycket. Jäklar vilken fart han hade ut i rutan och jobbade på utan att slå av på tempot. Dock inte så raka skick som man kanske vill ha, men vi har inte kört så mycket uppletande tidigare så nu är det nog dags för en plan så man får bättre skick ut i rutan. 

Spåret gick sådär, han tappade i uppletandet av spåret och då släppte jag honom på nytt mot spåret. Då gick det bättre, dock gick han över första pinnen men de andra tog han. Lite trassel i spetsvinkeln men löste det ändå.


Dansa redo för uppletande.


Nu har Szune vilat två dagar och idag har vi kört lite lydnad och börjat öva lite på några rallylydnads moment. Vi tänkte kanske starta för skojs skull. Mest för att man får uppmuntra och berömma hunden under tävling medan mattes nerver är på spänn. Men vi får väl se vad som sker.


Snön har lagt sig här uppe och det börjar bli vinter. Faktiskt så ser jag fram emot vintern, kan bero på att vi flyttar i januari.


 
 
Anna

Anna

7 november 2013 09:55

Åh, kul att hitta en till rottisblogg! :) Vi har precis börjat träna tävlingslydnad - riktigt kul och riktigt svårt :)

http://tjugotretton.blogspot.com

Olli

9 november 2013 22:49

Vad trevligt att du hittade hit :) Försöker vara aktiv i bloggen men det kommer alltid tillfällen då man blir mindre aktiv :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards