SofieOlli

Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

Mer fysisk ork = mer mental ork (?)

Av Olli - 23 juni 2013 21:59

Jag har iallafall fått för mig att om en hund är mer vältränad och har bra kondition så kommer den även orka mer mentalt. Om detta stämmer eller ej det struntar jag i, för det är något jag tror på.

Så nu när ungeman Szune har närmat sig 1,5 år tycker jag det är dags för mer än bara "rör dig som du vill träning".

Iochmed att jag har så pass stor och tung ras så väntar jag nog längre än vad många tycker är nödvändigt med fysträning, som jag kallar det. Jag räknar inte in långpromenader i denna kategorin. Detta är planerad aktivitet enbart för att öka kondition och bygga muskler hos hunden.

Szune har nu fått börja simma 3 dagar i veckan och kommer att införskaffa en cykel för att konditionsträna honom. Detta kommer ske utöver de vanliga promenaderna och all annan träning. Sen när det börjar bli kallare ute så kommer jag att köpa simkort på hundhälsan så han kan åtminstone simma en gång i veckan under vintern. Tanken är även att fortsätta köra spark och eventuellt åka skidor.


Idag blev det då simträning på kvällen. 

Utrustning: Flytväst + flytande dummie.

Tid: 20 minuter med kort paus. 


Började med att kasta dummien en liten bit ut i vattnet för att värma upp honom och sen fick han simma utmed en brygga, lockad av dummien. Kastade den sen 10 meter ut från bryggan och lät honom simma ut efter den. Detta upprepades cirka 5 ggr. Vill inte köra honom för hårt heller så han tar ut sig allt för mycket.

Avslutade fysträningen med att gå en kort promenad med honom för nedvarvning.


 


Projekt pinntok är påbörjat och det verkar gå bra. Dock känns det som om jag inte får resultat på detta projektet förrens nästa tävling, då det är där det visat sig vara ett problem.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

23 juni 2013 22:22

Jag har också funderat över det där. Jag håller med dig i ditt tankesätt :) Min aussie har börjat tappa suget i spåret och jag tror att det kan bero på två saker: 1) att motivationen blivit sämre, 2) att hon inte orkar den längd på spåret som vi nu ska börja köra. Jag har därför funderat över hur jag ska börja fysträna henne också och simning är en grej jag tar mig för mer och mer. Men även långpromenader i dragsele (och då pratar vi låånga) och så kommer jag försöka börja cykla med henne.

Tycker dina tankar är kloka! :)

http://www.elisabethsterner.se

Olli

25 juni 2013 22:49

Ibland har jag mina ljusa stunder ;) hihi
Motivationen kan ju kanske minska då hunden blir för trött tänker jag. Man vet ju själv hur motiverad man är till div saker när man är trött i kroppen :)

 
Dobermania

Dobermania

24 juni 2013 08:12

När jag går PW:s kopplar jag min hane i mitt baggenbälte då har han självklart sele på sig, simma får han också göra.

http://www.dobermania.weebly.com

Olli

25 juni 2013 22:47

Jag promenerar också gärna i sele och även cyklar med sele :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards