SofieOlli

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Två dagars träning

Av Olli - 27 mars 2013 13:53

Igår var det träning med arenan gruppen. Vi höll till på körplanen vid trångforsbron, mörkt och kyligt som förväntat av vårkvällarna här i norr. Szune var mer vild än tam, haha, nä men han var då väldigt taggad. Har ju tränat ganska hårt under helgen så han fick vila måndag och igår körde vi ett kortare pass. Med tanke på hur pass taggad lilleman var så misstänker jag att vårat sätt att träna har gett resultat!

Gårdagens träning spenderades med att drilla:

  • Fritt följ, fortfarande mycket fokus på att det är kul, belönade kontakten och glädjen och körde korta omgångar. Slipade även på positionen vid högersväng lite snabbt.
  • Apportering, nu är tuggandet borta! Endast en förflyttning i munnen och när jag var och störde så vände han bort huvudet från mig.
  • Läggande, med ett tafatt försök att inte ge dubbelkommando.
  • Ställande
  • Framförgående, börjar ta sig ganska bra nu, tog oss några meter med full fokus framåt i lagomt tempo.
  • Budföring, gick sämre då Szune behöver lära sig stanna hos mottagaren. Men bra fart!

Idag höll vi till på kyrkans parkering för lite lydnadsträning. Solen strålade och det blåste en svag bris. Helt underbart vårväder!

Även idag var Szune galet taggad. Hade minsann hunnit med att skriva en liten plan inför träningen. Nu ligger det ett block och penna i bilen så jag alltid kan göra detta inför träning.

  • Fritt följ, väldigt glad Szune som jobbade hårt. Idag slipade vi extra på position i vändningar och körde även en längre omgång som gick superbra!
  • Tandvisning + stadga i fot, eftersom Szune älskar folk fick Amanda stå och locka på Szune medan han satt fot som störning. 
  • Rutan, testade lite mer och vi gör framsteg.
  • Snabba ställanden och lägganden
  • Apport, med apporten uppställd på två koner så han inte kunde trampa på den.
  • Fjärrdirigering med ca 7 meters avstånd, duktig hund, fick DKa första sittet men annars gick det bra!
  • Platsliggning körde vi ju minsann också, Szune ställde sig... Då fick han straffkommendering och fick göra om sin plats fastän det lektes brevid. Sen körde jag även lite "plats" då han har hakan i marken separat och det gick bra så vi kanske får ner hakan innan nästa tävling.
  • Budföring, stadga hos mottagare.

Blev ett intensivt pass idag, men kände ändå att Szune hade lite till att ge när vi var klar. Nöjd till tusen med min kille! Helt underbar. 

Nu dock är nojjan inför nästa tävling maxxad, tänk om nån hund kliver upp IGEN?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards