SofieOlli

Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

En onsdag som alla andra.

Av Olli - 8 februari 2012 19:32

Eftersom studierna tagit en hel del tid de här sista veckorna så har jag inte hunnit läsa senaste hundsport som kom här om dagen. Men idag tillät jag mig minsann att läsa lite i tidningen. Nu har det kommit en artikel i flera delar om hur man blir en bättre hundägare.

Längtan efter en egen hund del 1.

Man skulle ställa sig själv några frågor innan sitt hundköp.


Varför vill jag bli hundägare?

Därför jag älskar hundar? Det är en kamrat som man alltid kan lita på.

Hur mycket tid kan jag lägga ner på min hund?

Varenda vaken sekund om jag vill.

Vilken storlek på hund passar mina levnadsförhållanden?

Egentligen alla storlekar, dock inte små hundar som mina katter kan ta för mat.

Vad vill jag ha för typ av hund?

En hund jag kan brottas med, som känns när den kliver upp i knät och som helst dreglar ner alla mina kläder. Jag vill ha en hund som lika gärna hänger med på massor av äventyr eller ligger i soffan och myser en fredagkväll.

Vad vill jag göra för aktiviteter tillsammans med hunden?

Mysa, träna lydnad, ha kul, simma på sommaren, snöplumsa på vintern, grilla korv, ta med på ridturer, hälsa på familjen och vännerna. Finns ingenting jag INTE vill göra med min hund.

Viktigaste egenskapen hos min hund?

Tycka om att pussas och kramas! Nä den viktigaste egenskapen är nog att den skall vara en hund.

Vad får min hund absolut inte göra?

Äta upp våra katter.


Man kanske behöver en gnutta humor för att inte ta mina svar på allt för stort allvar.

Men ändå, hur kan man säga exakt vilken egenskap min hund skall ha och vilken som är viktigast? Samtidigt som jag vill ha en arbetsvillig hund så vill jag ha en som gillar att jag snusar bakom öronen på den. Skulle nu den hund jag skaffar inte vilja träna, FINE, kommer älska att snusa bakom öronen på den ändå. 

Och vilka aktiviteter? Ja nog drar jag nog med stackarn på tamigtusan allt som det bara går att ha med den på.

Vad den inte får göra? Sist jag kollade så lär man väl sin hund sånt?


BB

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olli - 20 december 2013 19:02

Bytte blogg då denna inte riktigt var det jag ville ha...Nu hittar ni mig på...onenolli.wordpress.com   Det uttalas One and olli ;) ...

Av Olli - 17 december 2013 18:53


Ja kanske ska börja med att summera året som gick. Mina mål var: - Godkänt lägre klass - LP1   Båda avbockade.  Szune fick LP1 i maj då vi startade i ettan i Älvsbyn. Tre starter tre 1a pris. Sen gjorde vi oss redo för 2an och vi lyckades med 2...

Av Olli - 13 december 2013 23:34

Nyligt så brann det hos en bekant till mig. Vi känner inte varandra mer än genom gemensam vän. Vi pratar när vi ses och är glada. Nyligt så fick hon uppleva något som jag drömt så otroligt många mardrömmar om, huset brann ner och tog med sig två fyr...

Av Olli - 13 december 2013 19:54

Enkelt val. Jag gillar hanar bättre. De löper inte, de blir aldrig skendräktiga och de kan inte få valpar. Hanar har sina nackdelar de med, men jag tycker inte att de nackdelarna överväger fördelarna. Man kan säkert få en hane som är helt tiktokig ...

Av Olli - 12 december 2013 20:26


Oj aldeles för många egentligen. Saker som jag minns extra väl är nog när vi fick uppflyttet till lägre klass. Glädjetjutet i skogen när han tog målpinnen och hur bra han gick på lydnaden trots den tryckande värmen. Sen vann vi klassen också! Spåret...

Ovido - Quiz & Flashcards